+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Beginnen met een modelspoorbaan?

Administrator dammie's schermafbeelding

Question Beginnen met een modelspoorbaan?

Ik heb niet veel verstand van modelspoor treinen en kan me voorstellen dat er veel mensen zijn met dezelfde vraag.

Hoe/Waar begin ik?

Zijn er doorgewinterde modelspoorliefhebbers die kunnen vertellen wat de verstandigste/goedkoopste manier is om goed te beginnen?

Waar zou je je keuze op kunnen baseren? Schaal? Thema? Merk? etc......

Zijn er leuke beurzen en bijvoorbeeld clubs om ideeën op te doen?

Misschien kan iemand zijn verhaal vertellen en eventueel wat adviezen geven waarop gelet moet worden.
    Webmaster in hart en nieren

Senior lid Gorillus's schermafbeelding
    Hallo,

Ik ben al vanaf mijn jeugd bezig met treintjes, en heb al heel wat banen opgebouwd en daarna natuurlijk zoals het vaker gaat ook weer aangepast en afgebroken.
    Vaak begin je met een startsetje in schaal HO of N, dat uitgebreid word met meer rails, locomotieven en wagons.
    Natuurlijk hangt het een en ander af van de ruimte waarop alles gebouwd moet worden en misschien nog wel belangrijker het budget wat er voor is.
    Je kunt kiezen voor digitaal of analoog rijden....
    in het kort komt het er op neer dat je met digitaal de locomotieven afzonderlijk kunt aansturen en met analoog niet.
    Als je voor de N schaal kiest heb je het voordeel dat er veel op een kleine ruimte geplaatst kan worden, alles gelijkstroom is, maar blijft detaillering van modellen iets achter ten opzichte van schaal HO.
    In deze schaal is veel te verkrijgen, zijn er diversen merken zoals minitrix en fleischmann piccolo enz.
    In schaal HO is denk ik het grootste assortiment te verkrijgen, is alles meer gedetailleerd maar zijn er vele railtype en 2 stroomsystemen; gelijkstroom (roco fleischmann trix liliput enz) en wisselstroom (marklin).
    Je herkend de wisselstroom rails en modellen aan de sleper onder de loc en de puntjes in het midden van de rails.
    Zelf ben ik liefhebber van gelijkstroom, omdat je dan die puntjes in je rails mist.
    Op zich zijn beide systemen goed, is er veel verkrijgbaar en mede door de digitale snufjes veel mogelijk, zoals geluid in je locs en kraanwagens besturen enz enz.

Een thema... tja dat hoeft niet, en vaker als je start rij je met alles door elkaar, van stoom tot ice en van maatschappijen uit diversen landen.
    Vaak als je treinfanaat blijft komt er een dag dat je met een thema begint.
    Dat kan van alles zijn, een land, een tijdsperiode, een lokaal thema...

Beurzen zijn er ook genoeg, van lokale buurthuizen tot grotere beurzen, zoals in Houten en 1x per jaar in April Intermodellbau in Dortmund.
    Natuurlijk zijn er nog wel meer beurzen in Duitsland, maar vaak verder weg of minder interessant.

En een club, daar moet je een liefhebber van zijn.
    Meestal is er al een baan of thema en moet je samen alles overleggen en doen, dat ligt je of dat ligt je niet.
    Zelf bouw en knutsel ik met m'n maatje, zijn we nu een jaar of tien bezig met en vast thema en hebben we 2 spoorbanen.
    In het verleden hebben we wel eens clubs bezocht, maar we konden slecht tegen het eindeloos gediscussieer en besluiteloosheid.
    Maar dat hoeft natuurlijk niet bij alle clubs zo te zijn, we hebben ook wel mooie banen met gezellige leden gezien.
    Mocht je interesse hebben wat wij bouwen, hier kun je meer vinden: http://www.reichsbahn.nl

Op diverse sites van modelspoorders kom je ook vaak informatie tegen hoe ze alles gebouwd hebben en hoe en wat ze allemaal aansturen met centrales en pc's.
    Kortom een veelzijdige hobby waarmee je het zo gek kunt maken als je wilt...nou ja bijna dan, er is natuurlijk een budget wat toch wel vaak bepaald wat je allemaal op je baan doet.

Groeten richard
    Deutsche Reichsbahn - Een reis met de trein door Duitsland in de tweede wereldoorlog

+ Reageren op discussie

Regels voor berichten