Feiten, de feiten……….

Advertentie

Storm, storm en nog eens storm die maar zelden in Nederland zover schade veroorzaakt. Maar wie krijgt de schuld? De NS.
Maar eindelijk is er een krant een beetje positief over onze NS en de treinreiger en de consumenten organisaties op hun nummer zet. De Columnist Marcel Peerenboom Voller wijdt zelfs vandaag zijn column aan het kritiek dat de afgelopen week te horen was. Hij begint met: “Even de feiten: vorige week donderdag, tijdens de zware westerstorm, werd het treinverkeer volledig stilgelegd. Uit voorzorg. Door niet te rijden, kon veel schade worden voorkomen. Er was, waar mogelijk, vervangend vervoer geregeld, waardoor de meeste reizigers toch hun bestemming bereikten. Er werden zelfs veldbedjes op Utrecht CS uitgeklapt, maar deze bleven ongebruikt.” De NS en ProRail maken donderdagnacht alles zover mogelijk was rijklaar.
Marcel gaat verder met: “Hulde. Petje af. Laten we een lans breken voor ’s lands favoriete pispaal.” Zelfs de belangengroepen klachten mee. Het is makkelijk praten had NS dit wél moeten voorzien. Moeder natuur heeft het geprobeerd, maar zelfs deze zware westerstorm kon de klaagcultuur niet uit onze volksaard blazen, eindigt Marcel. Lees zijn hele column in De Telegraaf vandaag.
Deze zelfde krant breekt nog een lans:

NS en ProRail lijden tientallen miljoenen schade door vandalen
ProRail luiden de alarmklok vanwege de enorme schade die vandalen aanrichten. Alleen al het verwijderen van graffiti kost NS vier miljoen euro per jaar. Dit meldt De Telegraaf vandaag. Ernstiger is nog de levensgevaarlijke gewoonte van vandalen om voorwerpen op de rails te leggen, waardoor treinen kunnen ontsporen.
Vandalisme kost de spoorwegen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s, schrijft De Telegraaf. Volgens NS wordt het een steeds groter probleem. Ook ProRail klaagt hierover. Regelmatig worden winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen, fietsen en zelfs surfplanken door vandalen op het spoor gelegd. Dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties en levert een enorme schade op. Ook stijgt hierdoor het aantal sturen vaker boa’s naar plaatsen waar regelmatig vandalisme plaatsvindt en op alle grote en middelgrote stations zijn camera’s geïnstalleerd om toezicht te houden. Langs het spoor wordt bovendien gebruik gemaakt van slimme camera’s en honderd mobiele camera’s om vandalen te betrappen. Nederland telt echter meer dan 7000 kilometer aan spoor. Dat maakt het onmogelijk om alles 24 uur per dag in de gaten te houden. Het meest maakt Eikelboom zich zorgen over vandalen die overwegbomen en seinpalen saboteren. Dat levert levensgevaarlijke situaties op. Bron: beveiligingnieuws.nl en De Telegraaf – Foto:vertragingen. In 2016 gebeurde dat 608 keer. In 2017 eindigde de teller op 648.

Levensgevaarlijk
Woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail: “De stijging verbaast ons, omdat we juist al extra preventieve maatregelen hebben getroffen. We sturen vaker boa’s naar plaatsen waar regelmatig vandalisme plaatsvindt en op alle grote en middelgrote stations zijn camera’s geïnstalleerd om toezicht te houden. Langs het spoor wordt bovendien gebruik gemaakt van slimme camera’s en honderd mobiele camera’s om vandalen te betrappen. Nederland telt echter meer dan 7000 kilometer aan spoor. Dat maakt het onmogelijk om alles 24 uur per dag in de gaten te houden. Het meest maakt Eikelboom zich zorgen over vandalen die overwegbomen en seinpalen saboteren. Dat levert levensgevaarlijke situaties op. Bron: beveiligingnieuws.nl en De Telegraaf – Foto: Treinennieuws.nl Guido Damsteeg