Eurostar toast op haar 15e verjaardag

De Eurostar kanaaldiensten begonnen op 14 november 1994. De betrekkingen tussen Groot-Brittannië en Frankrijk stonden op dat moment op een laag pitje, maar de Eurostar spoorlijn tussen Londen en Parijs onder het Kanaal door, heeft hier verandering in gebracht. In iets meer dan twee uur, kunnen de Britten centrum Londen, ruilen voor heerlijk etentje en een wijntje in een sfeervolle Parijse bistro. Terwijl de Fransen dit in de tegengestelde richting kunnen doen, om misschien een pint of twee kunnen genieten in een Britse pub, of misschien een bezoek aan een Steakhouse hartje Londen. Hoewel het nog gemakkelijker voor reizigers is om het Verenigd Koninkrijk vliegend te bereiken, is het gemak van de Eurostar voor passagiers in of nabij de beide hoofdsteden duidelijk. In plaats van twee uur voor de vlucht in te checken op een luchthaven, meestal ver buiten het centrum van de stad voor uw vlucht, moet u slechts een half uur vóór uw vertrek bij de Eurostar zijn op het indrukwekkende gerenoveerde St Pancras Station of het even zo geweldige Gare du Nord.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Afgelopen zaterdag vierde deze verbinding onder het Kanaal haar 15-jarig bestaan. Hiermee is het succes van Eurostar bevestigd en zeker door het aantal passagiers. Sinds 14 november 1994, zijn al meer dan 100 miljoen passagiers met de Eurostar onder het Kanaal door gereisd, en naar verwachting doen dit jaar dat nog eens met 10 miljoen mensen, aldus Eurostar-topman Richard Brown. Met deze aantallen vertegenwoordigt deze trein maar liefst 80% van alle overstekende passagiers tussen Londen en Parijs, terwijl de Londense luchthavens van de resterende 20% verzorgen. Dit grote succes heeft de aandacht getrokken van spoorwegmaatschappijen in heel Europa, nu vanaf 1 januari 2010 ook andere spoorweg maatschappijen hun diensten via de Kanaaltunnel kunnen aanbieden “We zijn heel zelf slachtoffer van ons eigen succes”, zegt Richard Brown. “We hebben bewezen dat het een zeer aantrekkelijke route is.
“Wie waarschijnlijk onze concurrenten worden, weten we niet – zij zullen het ons niet van te voren vertellen.
Wat we wel weten is dat het niet gaat snel gebeuren. Het is een grote klus om te starten, je hebt om de treinen bezet te krijgen passagiers nodig, maar ook personeel om de treinen te bemannen (te bevrouwen). “Naar onze mening, hebben wij zeker het volgend jaar nog geen rivaal, en ik denk ook niet in 2011.” De meest waarschijnlijke eerste concurrent zal Deutsche Bahn zijn, al is dit bedrijf zelf is erg terughoudend. Ook worden de Nederlandse Spoorwegen, genoemd als een mogelijke aanbieder van diensten via de Kanaaltunnel van Londen naar Amsterdam. Toch zal het voor de Nederlanders nog wel overstappen in Brussel het geval zijn. “Als een bedrijf haar treinen gecertificeerd voor de veiligheid van de tunnel heeft, dan zullen zij daadwerkelijk beginnen”, zegt een woordvoerder van Eurotunnel. “Het zou geweldig zijn om op devertrekborden in St Pancras International ook de steden als Amsterdam, Keulen en Frankfurt als rechtstreekse bestemmingen te zien,” aldus High Speed Een bestuurder van communicatie Ben Ruse. De heer Brown benadrukt nog even het feit dat zij reeds rechtstreeks seizoensgebonden diensten naar Avignon in het zuiden van Frankrijk, en winter-diensten naar Bourg-Saint-Maurice, Aime-la-Plagne en Moutiers in de Franse Alpen verzorgen. “Langere termijn, zouden we ook een directe verbindingen naar Amsterdam kunnen lanceren,” zegt hij. “Het is al een zeer populaire bestemming voor Britten, nu zijn het er meer dan drie miljoen per jaar. Bron: BBC News

%d bloggers op de volgende wijze: