Eurostar hogesnelheidstrein e320 op route Brussel-Londen

Advertentie

Eurostar lanceert zijn nieuwe Siemens e320-treinen op de route Brussel-Londen op zondag 28 mei 2017 –   Preview voor de start van de e320-treinen op Brussel-route 
Eurostar, de hogesnelheidstrein e320-trein, die het Verenigd Koninkrijk met het Europese vasteland verbindt, werd aflopen woensdag ingehuldigd, gaat morgen zondag 28 mei 2017 voor het eerst officieel in dienst komen op route Londen-Brussel. In de ochtend vertrekt een eerste e320 vanuit Brussel om 7:56 uur of 8:52 uur en vanuit Londen om 8:04 uur.
De komst van de nieuwe treinen op het traject tussen Brussel en Londen maakt deel uit van een investeringsprogramma van Eurostar in zijn treinen, stations en diensten t.w.v. 1 miljard Britse pond. Er werden 17 nieuwe e320-treinen bij Siemens aangekocht en de originele treinen worden tot in de kern vernieuwd.

Belangrijke investering in de Brussel-Londen-route
De e320-treinen rijden al sinds november 2015 succesvol tussen Londen en Parijs en worden erg gewaardeerd door de reizigers omwille van de verbeterde functies en de nieuwe technologie.
De e320 werd ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina, internationaal gerenommeerd voor zijn iconische auto-ontwerpen. De nieuwe treinen kunnen 20% meer reizigers vervoeren dan de originele treinen. Het gedurfde design, de elegante interieurs, de gratis wifi-verbinding en de 300 uur films en series die reizigers rechtstreeks op hun mobiele apparaten kunnen streamen via het entertainmentkanaal, tillen de nieuwe treinen naar een ongekend hoog niveau van stijl en comfort.
De introductie van de e320 op de route Brussel-Londen volgt op een uitvoerige renovatie van de Eurostar-terminal in Brussel-Zuid. De vertrekhal werd uitgebreid en de incheckruimte efficiënter gemaakt. eGates (elektronische paspoortlezers) met gezichtsherkenning zullen de passagiersflow in de drukke zomervakantie verder versoepelen. Denk hierbij aan de manier van controle op Schiphol.
Laatste voorbereidingen voor de rechtstreekse verbinding Londen-Amsterdam
Eurostar zit in een opwindende uitbreidingsfase van zijn netwerk in Europa. Met de nieuwe e320-treinen, die interoperabel zijn en dus kunnen rijden op het Europese hogesnelheidsnetwerk tot buiten het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België, is het bedrijf in de laatste fase van de voorbereidingen voor de lancering van de nieuwe rechtstreekse trein naar Amsterdam en Rotterdam. Schiphol laten ze nog “even” links/rechts liggen. De paspoort- en veiligheidscontroles moet voor het instappen op de perrons geschieden. Op Schiphol Airport is geen ruimte voor het inrichten van een checkpoint.
De verbinding tussen Londen en Amsterdam is een van de belangrijkste internationale luchtvaartroutes in Europa, met jaarlijks meer dan drie miljoen zakenreizigers en toeristen. Met een comfortabele en snelle reis tussen hartje Londen en hartje Amsterdam versterkt Eurostar de verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland en transformeert het bedrijf de manier van reizen tussen deze belangrijke financiële en toeristische centra.

Drie directeuren aan het woord tijdens de inhuldiging
Nicolas Petrovic, CEO Eurostar: “De introductie van de e320-treinen op de route tussen Brussel en Londen is een belangrijke stap om de reiservaring van onze reizigers verder te verbeteren. De vraag naar reizen per hogesnelheidstrein in plaats van per vliegtuig is in opmars, dus wij maken ons op om ons netwerk tot Amsterdam en Rotterdam uit te breiden. De introductie van onze nieuwe, rechtstreekse dienst op deze drukke route betekent een belangrijke groeimogelijkheid voor ons bedrijf.”
Michel Jadot, directeur Marketing & Sales NMBS: “De resultaten van onze inspanningen om de Channel Terminal om te vormen in een grotere en meer heldere check-in zone zijn nu zichtbaar voor iedereen. De capaciteit is toegenomen, in lijn met de nieuwe treinen op de Brussel-Londen route die meer passagiers kunnen vervoeren. Bijzondere aandacht ging naar de verbetering van de reizigersstromen: de nieuwe, grotere check-in structuur van de terminal biedt een fel verbeterde toegang. Deze inspanningen moeten toelaten de rol van Brussel als belangrijk Europees spoorknooppunt te versterken.”
Marjon Kaper, managing director NS International: “De voorbereidingen voor de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen in een samenwerking van Eurostar en NS lopen goed. Met alle partners werken we hier hard aan. Voor NS en alle partners is vandaag dan ook een bijzondere dag, omdat met het rijden van de nieuwe trein van Londen naar Brussel de ’Amsterdam Route‘ letterlijk dichterbij komt. We zien enorm veel belangstelling en potentieel voor deze snelle verbinding tussen deze topbestemmingen: Londen voor bezoekers vanuit Nederland en Amsterdam en Rotterdam als nieuwe hotspots voor de Britse reiziger”.
Marjon Kaper en de woordvoerders deden een beetje geheimzichtig over het tijdstip wanneer de Eurostar ook vanaf Amsterdam vertrek.
NS directeur Roger van Boxtel, die ook een kijkje kwam nemen naar de e320, zei lachend op de vraag van Treinennieuws, wanneer de eerste trein vanuit Londen in Amsterdam aankomt: ”Laten we zeggen het wordt een trein vol pakjes”. Dat kan 5 december niet zijn volgens ons, dat zou voor de nieuwe dienstregelingen zijn en is een echt Nederlands feest. Wij Nederlanders denken dan direct ook aan Kerst, maar daar Eurostar in Brussel zetelt, kan het ook het eind van het jaar zijn oudejaarsavond (ook wel: Silvesteravond, wordt jaarlijks gevierd op de laatste dag van het jaar, 31 december een belangrijke dag voor cadeautjes. Nieuwjaarsdag zou een mooie start zijn. Er is nog een hoop werk te doen. Zo moeten er in Amsterdam en Rotterdam incheckbalies komen en bagage controle uitgevoerd kunnen worden. De Eurostar incheck Lounges komen in Amsterdam op Spoor 15 en in Rotterdam op Spoor 1. Maar het moet ook kunnen wat de veiligheid betreft. ProRail heeft het laatste woord in deze.

Feiten van Eurostar
In het komende anderhalf jaar voltooit Eurostar de introductie van 17 nieuwe e320-treinen en de complete renovatie van de oorspronkelijke treinen. Het worden treinen waar de Eurostar-reizigers van comfortabel reizen van stadscentrum tot stadscentrum kan genieten naar het Eurostar-station in het hart van hun bestemming. Comfort en ruimte in de trein om te werken of te ontspannen, met gratis Wi-Fi en een entertainmentkanaal in de nieuwe treinen.
Een van de grote voordelen is o.a. de snelle en gemakkelijke check-in: passagiers kunnen tot 30 minuten voor het vertrek inchecken en een royale hoeveelheid toegestane bagage: elke passagier kan tot twee stuks bagage en één stuk handbagage meenemen, zonder gewichtsbeperking.
Geen wachtrijen bij de bagageband voor het afhalen van je bagage, reizigers nemen eenvoudig hun bagage mee in de trein en ook weer uit de trein. In de trein is genoeg ruimte voor bagage.
De Business Premier-reisklasse biedt het hoogste comfort bij korte zakenreizen: fully flexible tickets, een express check-in tot tien minuten voor het vertrek, toegang tot de businesslounge in het station en een maaltijd met bijhorende drank geserveerd aan de zitplaats. Eurostar, een echte Europese naam, is de HST-operator die die sinds 1994, Brussel, Rijsel, Calais, Parijs en Disneyland® Parijs rechtstreeks verbindt met London St Pancras International, Ebbsfleet International en Ashford International. Daarnaast rijden er ook treinen van Londen naar het zuiden van Frankrijk met stops in Lyon, Avignon en Marseille, en naar de Franse Alpen, de Zwitserse Alpen en Genève.
Eurostar is medeoprichter van Railteam, een partnership tussen Europa’s leidinggevende HST-operatoren dat gemakkelijkere manieren ontwikkelt om tickets te boeken en te reizen via het Europese HST-netwerk dat een snelle uitbreiding kent.
Even een misverstandje uit de weg helpen: Eurostar en Eurotunnel zijn volledig gescheiden bedrijven met twee afzonderlijke managementteams. Wel is tot op heden Eurostar is de grootste klant van Eurotunnel. Foto’s: Eurostar en Treinennieuws.nl