Europese steden zijn in trek, dus………

Advertentie

Bovenstaande foto: NS – Na de goede start van Eurostar tussen Amsterdam en Londen en de verbindingen tussen Amsterdam via Antwerpen naar Brussel. Volgens de Belgische Pers zijn er maandagmorgen tulpen en wafels voor de eerste treinreizigers met de Intercity tussen Brussel en Amsterdam. In het oosten van het land de lijn tussen Hengelo en Bielefeld. Maar ook de roep om zakenreizen binnen Europa met de trein te gaan reizen in plaats van te vliegen, geven de Spoorwegmaatschappijen een reden om verder te gaan denken aan nieuwe verbindingen tussen de grote steden binnen Europa. HST hebben de wind mee.

NS topman: Plan voor HSL-oost kan weer uit de kast
NS topman Roger van Boxtel vindt dat de Nederlandse overheid meer moet investeren in snellere infrastructuur. De topman wil de komende periode goede plannen maken om daarmee de politiek te overtuigen. Dat zegt Van Boxtel tegenover Treinreiziger.nl (Hildebrand van Kuyeren), tijdens de eerste Eurostarrit Londen – Amsterdam.

Wat Van Boxtel betreft kan de HSL-Oost bijvoorbeeld weer uit de kast gehaald worden. Van Boxtel: “Ik weet echt wel dat een kabinet niet zegt: alles kan gelijk morgen. Maar het is aan ons om goede plannen voor te leggen, en ze zo dwingend te maken dat je er eigenlijk niet meer om heen kan. Ook als politiek”. Met een HSL-Oost wil Van Boxtel dat Nederland een snelle verbinding naar Berlijn krijgt. De plannen voor de snelle spoorlijn werden in 2001 afgeblazen. Oorspronkelijk was de lijn beoogd tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en de Duitse grens.
Snelle trein naar Berlijn
Dat NS een snellere verbinding met Berlijn wil, is geen geheim. Eerder dit jaar maakte het spoorbedrijf al bekend dat de huidige trein de komende jaren versneld gaat worden. Die versnelling moet gerealiseerd worden door minder vaak te stoppen en de locwissel in Bad Bentheim te schrappen. Tegenover Treinreiziger.nl vertelden deskundigen dat de trein naar Berlijn in het meest ideale scenario met de huidige infrastructuur al een uur sneller kan.

Bahnhofbogen bij het Hauptbahnhof in Berlijn – Foto: Marjolein van der Kolk

Voorrang voor internationale treinen
Van Boxtel wijst erop dat een continent als China 300 miljard investeert in snelle treinen. “En wij in Europa nog een beetje leven met de gedachte met de eigen dienstregeling eerst voor nationale treinen. En dan pas ga je denken over grensoverschrijdende treinen. Terwijl ik denk: tussen Parijs, Londen, Amsterdam, Brussel, Berlijn en zelfs naar Warschau en Praag kunnen treinen een geweldig alternatief (voor het vliegtuig, red.) vormen”. De topman benadrukt dat de trein bovendien veel beter voor het milieu is. Foto: Marjolein van der Kolk – Mijn Berlijn

 Vergeet geen stadsgids mee te nemen naar Berlijn.