Eindelijk weer op de HSL

Zal het er dan toch van komen? Nu ook in persbericht van de NS. Vanaf 9 april Intercity Brussel via HSL. De NS en NMBS kozen maandag 9 april 2018 als startdatum voor het laten rijden van de Intercity Brussel via de Hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en langs Breda. Breda krijgt hiermee een directe aansluiting met België.

Den Haag behoudt vier keer per dag een rechtstreekse verbinding met Brussel. Volgens deze planning rijdt de trein dan vanaf 9 april twaalf keer per dag tussen Amsterdam en Brussel via de HSL. Ook is dan vier keer per dag Den Haag Hollands Spoor het vertrekstation. Totaal is er dan (net als nu) 16 keer per dag een directe intercityverbinding tussen Nederland en België. Dit betekent voor Zuidwest Nederland een flinke reistijdwinst en méér reismogelijkheden op de verbinding Nederland-België. Totaal wordt de reistijd tussen Amsterdam en Brussel ongeveer 30 minuten korter. In 2013 is tussen NS, NMBS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken de trein via de HSL-Zuid te laten rijden.
Bij de voorbereidingen voor deze nieuwe HSL-trein volgen NS en NMBS de aanbevelingen op vanuit de parlementaire enquête Fyra. Zo kan een terugvaloptie worden ingeroepen waarbij de Intercity Brussel indien nodig – in de aanloop naar of kort na – introductie na enige tijd hersteld wordt via de huidige route. Een tweede relevante aanbeveling is het vooraf uitvoeren van een oefen- en proefbedrijf. Op 8 januari is daarom een testperiode gestart; lees hier meer informatie. Met partner NMBS is overeenstemming bereikt over de uitgangspunten voor de voorgenomen introductie. Afgesproken is deze zo snel mogelijk juridisch vast te leggen.
Prestaties op de HSL
Eind 2017 meldde NS dat de afgesproken prestaties op de HSL vorig jaar gehaald zijn. Ook in 2018 blijven NS en ProRail alles op alles zetten om de prestaties op de HSL verder te verbeteren. Bron en foto: NS

1 Reactie op Eindelijk weer op de HSL

  1. Fijn dat er eindelijk ook uit Breda gereden. Begin jaren 90 van de vorige eeuw werd er door de toenmalige NS medewerkers gesproken dat we een keer per uur van Amsterdam rechtstreeks via de HSL naar Brussel zouden rijden en een keer per uur van Breda naar Antwerpen/Brussel met Thalys mof ICE materiaal. Echter door den Haag en het Europarlement moest zo nodig de aanbesteding komen met het Fyra debacle tot gevolg. De reistijd van Amsterdam via Breda over de HSL neemt echter op deze manier niet veel af en dat is toch wel erg jammer vind ik.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: