Eindelijk rust, na een zwaar leven

Advertentie

Het Spoorwegmuseum deed deze week een unieke vondst. In de tuin van een fruitteler in Andelst ontdekten spoorliefhebbers een oude goederenwagen. Deze is sinds de jaren 50 van de vorige eeuw gebruikt als opslagruimte. Onderzoek wees uit dat het een goederenwagen betrof die gebouwd is in de jaren 1871-1872. Hiermee is het één van de oudste goederenwagens van Nederland. Het Spoorwegmuseum voegt de wagen toe aan haar collectie. Op termijn zal de wagen gerestaureerd worden en voorzien van een onderstel en daarmee is dan de oudste goederenwagen te bezichtigen in Het Spoorwegmuseum.

Mooie aanwinst voor collectie
Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum, Peter-Paul de Winter, is in zijn nopjes met de aanwinst: “Goederenwagens uit deze periode zijn schaars. Dat we er nu nog eentje hebben gevonden is heel bijzonder. Het is een welkome aanvulling op onze collectie goederenvervoer, zo’n oude wagen hadden we nog niet.“
De wagen stamt uit een serie van tientallen wagens die gebouwd werden in 1871 en 1872 voor de Staatsspoorwegen. Als typenummer heeft de wagen SS CHA, waarbij SS staat voor Staatsspoorwegen. De letters CH staan voor ‘gesloten goederenwagen’, de A geeft het draagvermogen aan.
Houten wagen
Een gesloten goederenwagen wordt gebruikt om vracht te vervoeren die niet blootgesteld mag worden aan weersinvloeden. De wagen was oorspronkelijk van hout gemaakt. Dit gold voor de bovenbouw en voor een deel van het onderstel. De wagens kenden vier luiken die met een ijzeren plaat konden worden afgesloten en twee deuren. In 1871 en 1872 werden dergelijke goederenwagens door drie verschillende fabrikanten gebouwd. In Nederland was dit de firma Beijnes, in België was het de firma Evrard en in Berlijn was het de Actien Gesellschaft. De goederenwagen die nu door het Spoorwegmuseum wordt gered is gebouwd in België.
Gebruikt als schuur
Tussen 1933 en 1945 werd de gehele serie wagens buiten dienst gesteld. Sommige wagens rekten hun bestaan nog enkele jaren als dienstwagen voordat ze gesloopt werden. Het exemplaar dat nu door het Spoorwegmuseum wordt veilig gesteld werd in 1945 bij de Familie van Olst in Andelst geplaatst en gebruikt als schuur en opslagruimte. Het Spoorwegmuseum zal op termijn de goederenwagen restaureren waarbij het een onderstel met wielen zal krijgen. Peter-Paul de Winter:”Het is verrassend dat gezien de leeftijd en stalling in de buitenlucht deze wagen nog steeds in een bijzonder goede conditie verkeerd. Wij hopen op termijn een schitterend gerestaureerde goederenwagen te tonen dat een beeld geeft van het goederenvervoer uit de beginperiode van de Staatsspoorwegen die in 1863 zijn opgericht”.