Eindelijk HSL tussen Amsterdam en Brussel

v250sMaandag 7 september is het zover. Dan gaat NS Hispeed over de nieuwe spoorlijn onder het Groene Hart van Nederland van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam rijden. Met een verhoogde snelheid tot 160 km kan tot Rotterdam gereden worden, daarna kan de topsnelheid van 300 km bereikt worden om via Brussel, Parijs te bereiken. Vanaf 13 december 2009 zal ook de Thalys deze route rijden en zal daardoor een tijdwinst van 21 minuten behalen om Parijs te bereiken.

******************************************************************************************************

Onder de lezers van deze website, die ons een mooie foto mailt, van Testtrein Fyra, de nieuwe trein tijdens een testrit tussen Amsterdam en Brussel, verloten wij 2 toegangskaarten voor EUROSPOOR 2009.
Foto’s moeten uiterlijk 20 oktober 2009 bij ons binnen zijn. Mail de foto naar: webmaster@treinennieuws.nl
.

******************************************************************************************************

De nieuwe hogesnelheidstrein die van Amsterdam naar Brussel gaat rijden, heet Fyra. Onlangs onthulde men het prototype van Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Fyra is de eerste hogesnelheidstrein die voldoet aan de technische specificaties om probleemloos internationaal te kunnen rijden, zijndeTSI (Train System Interoperability) en ERTMS (European Rail Traffic Management System) level 2, het veiligheidssysteem waarop uiteindelijk alle internationale treinen binnen de Europese Unie moeten gaan rijden. Ook de verschillen fyrastussen de stroomvoorziening op de verschillende trajecten is voor Fyra geen probleem. ‘‘In Nederland kan Fyra rijden op een bovenleidingspanning van 1.500 V gelijkstroom’’, verteltJohn Krijgsman, woordvoerder van de NS. ‘‘Maar de bovenleiding van de HSL-Zuid heeft, net als die van deBetuweroute, een spanning van 25.000 V wisselstroom. In België gebruiken ze op hetbinnenlandse net een bovenleidingspanning van 3.000 V gelijkspanning en ook daar kan Fyra probleemloos op rijden.’’ Hispeed en NMBS hebben respectievelijk zestien en drie treinstellen besteld. ‘‘Voor deze verdeling is een aantal redenen’’, legt Krijgsmanuit. ‘‘De voornaamste zijn dat het traject van de hogesnelheidstrein in Nederland ongeveer twee keer zo lang is als dat in België, en dat er in Nederlandveel binnenlandse treindiensten op de HSL gereden gaan worden.’’ Een Fyra-treinstel bestaat uit acht rijtuigen. De helft van de 32 assen wordt aangedreven met asynchrone motoren, die de trein eenmaximaal vermogen van 5.500 kW geven. De totale lengte van een treinstel bedraagt 200,9 meter en biedt zo ruimte aan 546 passagiers. De kosten van een enkele Fyrabedragen circa twintig miljoen euro. Fyra zal op sommige delen in het traject de topsnelheid van 250 km/h halen; passagiers die in Rotterdam instappen, zijn twintig minuten later op Schiphol. Vanuit Amsterdam is het zeven kwartier reizen naar Brussel. Binnenkort start het testrijden van de Fyra op de HSL-Zuid in Nederland en de aansluitendehogesnelheidslijn L4 in België. AnsaldoBreda, dat gedurende hettestprogramma eigenaar van de trein blijft, zal de testritten uitvoeren. Na voltooiing van de tests gaat het prototype terug naarItalië om te worden afgebouwd. Naar verwachting komen de eerste Fyra in de tweede helft van 2010 naar Nederland. Het is echter al eerder mogelijk om met de HSL-Zuid van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam te reizen. NS Hispeed, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben het groene licht gegeven om vanaf maandag 7 september passagiers over dit traject te vervoeren. haarlem001siteTotdat de Fyra-treinstellen gaan rijden, wordenreizigers over dit tracé vervoerd door intercityrijtuigen getrokken door Traxx-locomotieven van fabrikant Bombardier. Deze treinen zullen 160 km/h gaan, zo’n 30 km/h sneller dan de bestaande intercity’s. Vanaf nu reizen klanten in slechts 43 minuten tussen Amsterdam en Rotterdam. Maar liefst 21 minuten sneller dan nu. Tussen Rotterdam en Schiphol is de reiziger nog maar 26 minuten onderweg. Niet alleen bijna twee keer zo snel als via deroute over hetconventionele spoor, maar ook tot 63% sneller dan met de auto. De trein rijdt met een maximum snelheid van 160 km/uur, zo’n 30 km/uur sneller dan de bestaande Intercity. “Wij zijn enorm blij dat wij onze klanten vanaf 7 september deze reistijdwinst kunnen bieden. NS Hispeed biedt klanten snelheid en gemak. Tickets zijnsnel en gemakkelijk online en via dekaartautomaten op stations teverkrijgen. Zelfs zitplaatsreservering is mogelijk””, aldus Jan-Willem Siebers, Commercieel Directeur NS Hispeed. Naar verwachting worden dein Italië besteldehogesnelheidstreinen vanaf de tweede helft van 2010 afgeleverd. De dienstregeling wordt vanaf dat moment uitgevoerd met een maximumsnelheidvan 250 km/uur, waardoor verdere reistijdverkorting mogelijk wordt. Voor overzicht van tarieven: http://www.nshispeed.nl/tarieven Onder NS Hispeed vallen dehogesnelheidstreinen Thalys, ICE Internationaal, Eurostar, TGV en Fyra. NS Hispeed maakt deel uit van Railteam, een samenwerking tussenEuropa’s belangrijkstehogesnelheidsondernemingen. Railteam sluit de Europesehogesnelheidslijnen naadloos op elkaar aan.
Foto’s http://www.nshispeed.nl/nl/pers/beeldbank

De eerste hogesnelheidstrein van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda arriveerde in april al in Nederland. Ze heeft volgens NS-Hispeed inmiddels met succes een belangrijk deel van het testprogramma doorlopen.

Testprogramma
Binnenkort wordt het testprogramma onder verantwoordelijkheid van de fabrikant voortgezet op dehogesnelheidslijn in Nederland en België. De komende weken zal de hogesnelheidstrein dan ook met enige regelmaat te zien zijn op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Daarbij zal de praktijk zo goed mogelijk worden nagebootst.
Stap voorwaarts
Michel Jadot: “Brussel ligt in het centrum van hethogesnelheidsnetwerk van Europa. De ontbrekende schakel van Brusselen Antwerpen naar het Noorden wordt straks met deze nieuwe trein aan hetnetwerk vastgemaakt. Amsterdam ligt dan op één uur en drie kwartier van Brussel. Een forse stap voorwaarts voor de twee landen”.

De hogesnelheidstrein die maximaal 250 km/uur rijdt, zal ingezet worden op het traject Amsterdam – Schiphol– Rotterdam – Antwerpen – Brussel en Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda.

Bij deingebruikname van dehogesnelheidslijn zaleerst met tijdelijk materieel (Traxx locomotief en ICR-rijtuigen) worden gereden met een snelheid van 160 km/uur.

Meer info op: www.fyra.com en www.nshispeed.nl

Bron: Tourpress – Technisch weekblad – NS-Hispeed en redactie treinennieuws.nl

%d bloggers op de volgende wijze: