Eind 2018 / begin 2019 eerste treinen

Advertentie

Het nu nog verlaten station van Nordhorn, dat binnenkort een flinke opknapbeurt krijgt, voordat de eerste passagiers treinen er gaan stoppen. Foto: Treinennieuws.nl   

Voor de meeste Nederlanders is Bad Bentheim alleen bekend als afslag van de autobaan als zij op vakantie gaan of als mooie fietsstreek. Maar de lezers van deze site denken direct aan de Bentheimer Eisenbahn.  Omdat ruim veertig jaar geleden iedereen met de auto naar zijn of haar werk ging, werd het traject langs Nordhorn opgeheven. Daar men nu overal denkt om een spoorlijn aan teleggen, dacht de Bentheimer Eisenbahn dat natuurlijk ook. Nedersaksen controleert derhalve de reactivering van ongebruikte routes. Waarschijnlijk springen voor de passagierstreinen in de richting van Nordhorn de signalen na ruim 40 jaar snel weer op groen.
Het was een drukte van belang op de perrons, toen op 25 mei 1974 de laatste passagierstrein in Nordhorn vertrok. Op dat moment leek het voor altijd een vaarwel te zijn, omdat de auto voor het grootste deel het nummer één transport werd geworden. De oproep tot een herstart van de trein kwam, zoals in veel landen, pas decennia later met stijgende brandstofprijzen, verstopte wegen en groeiende milieubewustzijn.
Na een selectieprocedure van het ministerie van Vervoer van Neder-Saksen, lijkt alles het erop dat snel weer een passagierstrein van Bad Bentheim via Nordhorn naar Neuenhaus gaat rijden.
Verwacht wordt dat treinverkeer eind 2018 of begin 2019 kan beginnen, zei Michael Kiehl van de graafschap Grafschaft Bentheim van het Duitse persagentschap. Naar schatting zullen investeringen van 16,48 miljoen euro deel uitmaken van de spoorlijn Bentheimer Eisenbahn. De rails zijn goed onderhouden, omdat er veel goederen treinen op deze lijn rijden. Langere tijd wil Nordhorn zich al aansluiten op het passagiers treinnetwerk. Daarom werd een plan uitgewerkt.
De plannen van het ministerie van vervoer bepalen dat het land de toekomstige treinaanleg met zijn lokaal vervoer financiert en 75% van de kosten van reparatie van de route betaalt. De overige 25 procent moet door de gemeenten zelf gedragen worden.

De Bentheimer spoorweg is internationaal actief
De Bentheimer Eisenbahn is opgericht in 1895 en is in gemeentelijke handen, voornamelijk behoort tot het district Grafschaft Bentheim. Met een verbinding naar het noorden het Nederlandse Coevorden en naar het zuiden Gronau is de bentheimer Eisenbahn een internationale spoorweg. De Bentheimer-spoorweg is nu nog een levendige goederenlijn. Vanuit het vrachtvervoercentrum in Coevorden zijn er ook treinen naar Rotterdam en recentelijk naar Malmö in Zweden.
De nieuwe treinen zijn al besteld bij Alstom.
http://www.treinennieuws.nl/bentheimer-eisenbahn-bestelt-bij-alstom

Meer over deze spoorlijn bij de Grafschaft Nachrichten