Eerste treinreizigers via Betuweroute

Advertentie

Het is maar voor een paar dagen, maar na anderhalf jaar van voorbereiding, veiligheidsanalyses en testritten worden het weekend van 25 november voor het eerst personentreinen over de Betuweroute toegelaten. De internationale ICE trein van Amsterdam naar Basel heeft de primeur om dit tien jaar oude goederenspoor te berijden. Het is natuurlijk jammer, dat het maar voor een paar dagen is, maar je weet het maar nooit. Dit traject zou ook erg geschikt zijn voor personenvervoer! Al zijn er veel plannen, tot nu toe wordt het traject nog steeds alleen voor goederentreinen gebruikt. Dat kost toch ook veel geld, of niet?
Nu is de NS genoodzaakt de ICE-trein te laten omrijden, omdat er dat weekend werkzaamheden op het traject Arnhem-Utrecht zijn. Tot nu toe zouden bij dergelijke stremmingen treinen naar en vanuit Duitsland worden omgeleid via Den Bosch, Eindhoven en Venlo. ,,Maar die route kost ruim een uur meer reistijd en we kunnen de stations Arnhem, Duisburg en Düsseldorf dan niet aandoen”, zegt NS-woordvoerder Ton Boon. Dus is de NS blij dat nu voor het eerst reizigerstreinen tussen de goederentreinen door mogen rijden. Treinen komen Geldermalsen van het spoor Utrecht-Den Bosch af de Betuweroute op; en gaan er 45 kilometer verderop bij Elst weer vanaf naar het spoor Nijmegen-Arnhem.
De eerste trein die deze nieuwe route rijdt, wordt de ICE die zaterdagochtend iets na 08.00 uur vanuit Amsterdam vertrekt. Zo’n driekwartier later komt deze trein in de westelijke Betuwe het goederenspoor op. Binnenlandse treinen kunnen deze uitwijkroute overigens niet gebruiken, omdat alleen de ICE hetzelfde beveiligings- en spanningssysteem gebruikt als de goederenlocomotieven .
Een lezer vraagt zich wel eens af of de Betuwelijn nu uiteindelijk ook rendabel is geworden. Er was destijds bij de aanleg veel om te doen. Misschien een onderwerp voor een stuk onderzoeksjournalistiek: Betuwelijn: wat zijn de kosten en baten geweest en hoe verhoudt zich dat tot de verwachtingen? Vraagt hij zich af.
De Betuweroute wordt inmiddels toch wel redelijk benut. Maar er is ook nog een ander probleem, van technische aard. Alleen de ICE, Thalys en IC Direct kunnen op de Betuweroute rijden. Omdat daar 25 kV op de bovenleiding staat, i.p.v. 1500 V bij het ‘gewone’ spoor. En buiten dat is er een ander beveiligingssysteem dan de gebruikelijke ATB, en mag men niet met reizigerstreinen door de tunnels rijden, i.v.m. te weinig nooduitgangen voor een grote groep. Alleen het deel tussen Meteren en Elst is geschikt omdat daar geen tunnels liggen. Bron: diverse media en Treinreiziger. foto:florisdeleeuw op Flickrickr – NS Internationaal