Eerste treinen eindelijk op de HSL lijn Amsterdam-Rotterdam

Advertentie

Aan de werkloze status van het HSL-spoor komt na de zomer, voorzichtig, een eind. NS Hispeed wil ergens in september treinen over het nieuwe spoor tussen Amsterdam en Rotterdam gaan inzetten. In een later stadium zullen reizigers ook in Breda kunnen instappen. Maar bij het gebruikte materieel gaat het niet om de beoogde HSL-treinen V250 van de Italiaanse firma Ansaldo Breda S.p.A. NS Hispeed, exploitant van de hogesnelheidslijn, maakt voorlopig alleen gebruik van internationale treinen die nu ook al over bestaand spoor rijden. De maximum-snelheid blijft daardoor beperkt tot 160 km/uur.

De HSL-treinen die straks met een snelheid van 250 tot 300 km/uur over het spoor gaan rijden, blijven voorlopig werkloos in de remise staan. Twee prototypes van de 16 bestelde exemplaren bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda staan in een loods in Amsterdam, maar zijn nog niet inzetbaar. Het veiligheidssysteem – ERTMS – waarmee ze zijn uitgerust verkeert nog altijd in de testfase. Het systeem, dat nodig is om de treinen veilig met hoge snelheden te laten rijden, blijkt aanzienlijk ingewikkelder in elkaar te steken dan lang werd gedacht. NS Hispeed durft nog geen datum te noemen waarop de echte HSL-treinen ingezet gaan worden. Woordvoerster Rose Teunissen: “We hopen ergens in 2010. Maar zekerheid daarover kunnen we niet geven. We doen het stapje voor stapje.” Deze week wordt proefgereden met de treinen die in september gaan rijden. Ze zijn gevuld met NS-personeel. “Die stappen op de stations in en uit om de praktijk maar zo goed mogelijk na te bootsen”, zegt Teunissen. Als de proef naar tevredenheid loopt, wordt het rijden over het HSL-spoor na de zomer in de dienstregeling opgenomen. De ingebruikname van de HSL-Zuid van Amsterdam naar Brussel werd de afgelopen jaren keer op keer uitgesteld waardoor het spoor dat de staat zes miljard euro kostte, er al jarenlang werkloos bij ligt. Heette het aanvankelijk nog dat de benodigde treinstellen te laat bij de Italianen waren besteld, later werd duidelijk dat het door Nederland gekozen, hypermoderne, veiligheidsysteem voor veel vertraging zorgt.

Bron: FNV/BN De Stem – Foto: NS

Bestel hier u ticket voor de HSL Fyra