Eerste rit historisch treinstel met Balkenende

Advertentie

Op woensdag 11 juni 2008 presenteerde de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele haar beleidsplan voor de komende periode van 5 jaar. Aansluitend werd het volledig gerestau-reerde “Ovaleramenrijtuig” uit 1931 officieel gepresenteerd en in gebruik gesteld. De afgelopen acht jaar hebben vrijwilligers het Ovaleramenrijtuig, een uniek treinstel, opgeknapt en woensdag maakte premier Jan Peter Balkenende de eerste rit. Het rijtuig is het enige in zijn soort in ons land. Het treinstel gaat rijden op de historische spoorlijn tussen Goes en Borsele. Balkenende was op werkbezoek in Zeeland vandaar dat hij deze officiele handeling in zijn geboorte provincië kon verrichten. Bron SGB – PZC foto: Willem Mieras

Het door Balkenende in gebruik genomen voertuig betreft het volledig gerestaureerde rijtuig ABd 7216 van de Nederlandse Spoorwegen uit 1931. Dit is het enige overgebleven exemplaar van een serie die door de NS werd besteld voor de dienst in luxe internationale treinen. De serie staat bekend onder de bijnaam ”Ovaleramenrijtuigen”, vanwege de typische vorm van een aantal vensters. Het rijtuig kwam in 1979 in desolate toestand in het bezit van de SGB, nadat het de jaren ervoor bij de NS dienst had gedaan als opslag voor schoonmaakartikelen.
De achterliggende acht jaar is de wagon zeer grondig gerestaureerd door vrijwilligers. Daarbij moest onder andere het interieur vrijwel volledig vanuit het niets worden opgebouwd. Het voertuig bevindt zich nu weer in dezelfde staat als in 1931 en is het pronkstuk van de SGB-collectie. Volgens het nieuwe beleidsplan ondergaat het terrein van de stoomtrein de komende jaren een metamorfose. Het is dan niet zomaar een toeristenlijntje meer, maar een volwassen openluchtmuseum. Het tractiegebouw wordt opgeknapt, er komt een groot museumgebouw bij en de dienstregeling wordt frequenter, zodat het makkelijker wordt met de trein van attractie naar attractie te rijden. In het museumgebouw krijgen wagens een plaats die nu nog her en der onder zeilen langs de sporen verspreid staan te wachten op restauratie. De SGB zal gebruikmaken van videopresentaties, thema-exposities, een bibliotheek, bewegende treinmodellen, activiteiten als speurtochten en het omzetten van seinen om bezoekers actief kennis laten maken met het spoorwegwezen.
Beleidsplan
In 1999 presenteerde de SGB het zogenaamde Masterplan, waarin in ruwe lijnen voor de lange termijn de ideeëën waren vastgelegd voor de optimale uiteindelijke vorm van de SGB. Uit dit Masterplan volgde een beleidsplan voor de eerste jaren, die nu verstreken zijn. Mijlpalen uit die periode zijn onder andere de bekende verplaatsing van de NS-goederenloods en het seinhuis van Middelburg naar Goes. Na het opmaken van de balans over de eerste jaren is begonnen aan het beleidsplan voor de komende vijf jaar, waarin de volgende concrete stappen in de ontwikkeling van de SGB zijn vastgelegd.
Rijtuig
Dit rijtuig is het enige overgebleven exemplaar van een serie die door de NS werd besteld voor de dienst in luxe internationale treinen. De serie staat bekend onder de bijnaam “Ovale-Ramenrijtuigen”, vanwege de typische vorm van een aantal vensters. Het feit dat het SGB-exemplaar nog de enige in z`n soort is, leverde het rijtuig een A-status op in het Nationaal Register Railmonumenten. Het rijtuig kwam in 1979 in desolate toestand in het bezit van de SGB, nadat het in de laatste jaren bij de NS dienst had gedaan als opslag voor schoonmaak-artikelen. In de afgelopen acht jaar is het rijtuig door vrijwilligers van de SGB zeer grondig gerestaureerd, waarbij onder andere het interieur vrijwel volledig vanuit het niets moest worden opgebouwd. Het rijtuig bevindt zich nu weer in dezelfde staat als in 1931 en is het pronkstuk van de SGB-collectie.