Eerste nieuwe Poolse Pendolino arriveert in Warschau

Advertentie

Warschau – 15 augustus 2013 – vele duizende mensen verzamelden zich bij het Centraal Station Warschau, om een glimp van de eerste nieuwe Alstom Pendolino trein voor Polen op te vangen.
De nieuwe treinen, die vanaf 2014 worden ingezet, hebben een maximale snelheid van 250 km per uur en zal de reistijd tussen Warschau en Krakau met een uur verkorten. PKP Intercity, die heeft 20 van deze treinen bij fabrikant Alstom besteld. De eerste trein heeft 1.500 km afgelegd vanuit Italië en kwam op 13 augustus aan in Warschau, om daar te beginnen met testenritten. Tot op heden heeft de Europese Investeringsbank (EIB) meer dan 340 miljoen euro als lening gepompt in de aankoop van nieuw rollend materieel voor het spoorwegnet van Polen. De Polen kunnen de nieuwe Pendolino trein ook zien op de internationale treinverkeer tentoonstelling TRAKO in Gdansk die dehouden wordt tussen 24-27 september 2013.

Alstom heeft een ander idee van high-speed
Het verkeer van hoge-snelheidstreinen vereist normaal gesproken glooiende hellingen en specifieke baanvakken met grote radius bochten. Dit kan een kostbare aangelegenheid zijn, wanneer het landschap niet geschikt is voor dit soort infrastructuur.
De Alstom-oplossing van de kantelbare technologie is ontwikkeld voor zijn Pendolino-platform en maakt het mogelijk, op reeds bestaande sporen, om de treinen in bochten te laten kantelen om snelheid te houden, daardoor ook het behoud van comfort voor de passagiers. Pendolino passen zich aan het bestaande netwerk en optimaliseert reistijden.
De Tiltronix technologie, een on-board actieve kantelsysteem maakt het mogelijk snelheden te handhaven van 250 km per uur in bochten (35% meer dan voor een conventionele treinen) De Tiltronix technologie garandeert een perfecte stabiliteit in de trein in bochten. Hierdoor kunnen de Infrastructuurkosten worden verminderd.
De geïntegreerde ETCS * systeem, dat voldoet aan de nieuwste ERTMS ** normen en bedienbaar onder 4 verschillende spanningen, maakt het mogelijk om te draaien op verschillende netwerken.
Deze nieuwe treinen zijn natuurlijk ook voorzien van airconditioning en geïsoleerd voor alle soorten van het klimaat. Bron: Global Rail News – Alstom