Eerste half jaar voor NS in teken samenwerking

IMG_0755sDe eerste helft van 2014 stond voor NS vooral in het teken van de samenwerking met andere spoorpartijen in het belang van de reiziger. Zo opende de NS samen met HTM de eerste van een serie OV-servicewinkels. Ook tekenden zij met alle spoorbedrijven een nieuw groene stroomcontract, ging de spoorsector als geheel over op de OV-chipkaart en zal TLS – de organisatie achter de OV-chipkaart – naar verwachting een coöperatie worden van alle vervoerders. Met de Lange Termijn Spooragenda, de nieuwe (concept-)concessie en de geïntensiveerde samenwerking met ProRail liggen er bovendien sinds dit voorjaar duidelijke kaders voor de toekomst en een betere dienstverlening aan de reiziger,” aldus president-directeur Timo Huges.
NS weer winstgevend
De Nederlandse Spoorwegen hebben het eerste half jaar een netto winst geboekt van 133 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar behaalde NS door het Fyra debacle nog een verlies van 76 miljoen euro. Volgens het spoorbedrijf is de winst vooral een gevolg van een aantal incidentele posten. Maar wij nemen ook meer trein in plaats van de auto. De zakelijke markt groeide nog niet, maar dat zal volgens de positieve berichten van nu, wel goed komen.
“De bedrijfslasten zijn lager dan in 2013, wat wordt veroorzaakt door hoofdzakelijk vanwege de afwikkeling van het V250-dossier met fabrikant AnsaldoBreda.
Nieuwe strategie
NS topman Timo Huges stelde de strategie van het bedrijf begin dit jaar bij. In de vernieuwde strategie staat de reiziger op 1, 2 en 3, al merkt de reiziger zelf daar nog niet veel van, gezien de vele klachten.
Meer materieel
Om de reiziger beter te bedienen gaat NS meer treinstellen inzetten, daardoor moet het aantal overvolle treinen afnemen. “Als het gaat om eigenaarschap ben ik verder trots op de vele honderden NS-medewerkers die vrijwillig hielpen opruimen tijdens de schoonmaakstaking. Ook bij de volledige overgang op de OV-chipkaart hielpen veel kantoorcollega’s op de stations,” aldus Huges. Ook de eerste van 19 Traxx F160 MS elektrische locomotieven die worden gebouwd bij Bombardier Transportation’s fabriek in Kassel is voor de NS in Amsterdam aangekomen. Deze locomotieven die 160 km per uur kunnen rijden, gaan de gerenoveerde ICR wagens op het binnenlandse traject van Amsterdam naar Rotterdam en Eindhoven via de HSL-Zuid hogesnelheidslijn bedienen.
De loc’s konden direct van Bombardier besteld zonder een aanbesteding, nadat NS de aankoop bij AnsaldoBreda had kunnen terug draaien.

SONY DSC
Bombardier TRAXX in de mooie NS kleuren – Foto : Albert Hitfield

 

%d bloggers op de volgende wijze: