Eerste dwarsligger Hanzelijn

Plaatsing eerste dwarsligger Hanzelijn – een megaproject van 1 miljard euro dat vanaf eind 2012 per jaar ruim 30.000 spoorreizigers gaat bedienen – ligt in alle opzichten goed op schema. Dat meldde minister Eurlings op 3 maart in Lelystad, bij het plaatsen van de eerste dwarsligger. Hij noemde de Hanzelijn een kansenlijn. De trein verslaat straks de auto ruimschoots op het traject Lelystad-Zwolle (een treinrit van 30 minuten t.o.v. een autorit van 50 minuten).

Toespraak | 03-03-2010 | Lelystad | Minister Camiel Eurlings

Beste mensen,
185 duizend moeten het er worden. 185 duizend dwarsliggers op de 50 kilometer lange nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle.
Ik mag straks één van de eerste plaatsen.
We bouwen met man en macht aan het spoor.
De schop de grond in.
De biels de baan op!
Ik vind het fantastisch om hier bij u in Lelystad te zijn. De gemeente die de komende jaren het kloppend hart wordt van een revolutie op het spoor.
We werken naar het westen.
We werken naar het oosten.
Westwaarts krijgt Lelystad aansluiting op het hoogfrequent spoor richting Amsterdam en Schiphol. In 2015/2016 rijden er op dat traject twaalf treinen per uur. Reizen zonder spoorboekje wordt realiteit, en Flevoland opereert daarbij in de voorhoede. Het is een fikse uitdaging waar we voluit voor gaan.
Oostwaarts krijgt Lelystad een superverbinding met Zwolle.
Van eindpunt wordt Lelystad knooppunt. En dat geeft nieuwe kansen aan deze stad. Kansen voor bedrijvigheid. Kansen voor onderwijsinstellingen. Kansen voor een aantrekkelijk woonklimaat. Kansen voor recreatie.

Wat betekent de Hanzelijn concreet?
Concreet betekent het dat je vanaf eind 2012 in een half uur in hartje Zwolle staat.
Nu is dat een treintocht van 1 uur en 40 minuten, met twee overstappen.
Of een busreis van een uur.
Of een autorit die –– zonder files –– 50 minuten kost.
Met de Hanzelijn wordt de trein in deze regio dus echt een aantrekkelijk alternatief.
Zo krijgen mensen die van A naar B moeten reële keuzemogelijkheden. ‘‘Iets te kiezen hebben’’ is de basis van een robuust mobiliteitssysteem waar mensen van op aan kunnen.
Ik denk vandaag niet alleen aan de inwoners van Lelystad. Maar ook aan de mensen in Dronten. Burgemeester Aat de Jonge is in ons midden. Uw gemeente heeft 40.000 inwoners, die het tot nu toe zonder eigen station moeten stellen. Ook voor Dronten wordt de Hanzelijn een kansenlijn. We verwachten dat dagelijks meer dan 3.000 mensen van het nieuwe station gebruik gaan maken. Dat zijn mensen die nu nog voornamelijk op de auto zijn aangewezen. Ook zij krijgen dankzij de Hanzelijn een reëëel alternatief.
Nog verderop, in Kampen en Zwolle, betekent de Hanzelijn een directere route richting Randstad.
Straks reis je binnen het uur van de IJssel naar het IJ. Een tijdwinst van ruim 15 minuten. Daarmee ontlasten we bovendien de drukke verbinding via Amersfoort.
Gemeten over heel Nederland is de trein goed voor 8,5 procent van het totaal aantal afgelegde kilometers. Ook tijdens de economische crisis die we doormaken, zien we het aantal afgelegde spoorkilometers nog licht stijgen, terwijl het aantal kilometers over de weg is gedaald. Dat tekent de spankracht van het spoor.

Ik wil de trein aantrekkelijker maken voor méér mensen. Met betere, actuele informatie aan de reiziger. Met voor- en natransport dat naadloos aansluit. Met een groeiend treinaanbod. En met een kwaliteit van dienstverlening die jaar op jaar toeneemt.
Daar werken we aan met NS en met ProRail.
Maar de basis van een aantrekkelijke treinreis, is een stevige infrastructuur met voldoende capaciteit. En wat daarbij allemaal komt kijken, is hier te zien.
Ik ben trots op dit megaproject.
Een project van 1 miljard euro, dat vanaf eind 2012 elke dag 30.000 reizigers snel en comfortabel gaat bedienen.
In 2007 ging de allereerste schop de grond in. Langs het hele traject wordt sinds drie jaar keihard gewerkt aan het grondwerk, aan tunnels, bruggen en viaducten (in totaal gaat het om een kleine negentig kunstwerken!), aan de stations, aan de inpassing van de lijn in het landschap, aan geluidschermen en faunapassages.
De Hanzelijn wordt een snelle en veilige lijn. Zonder gelijkvloerse kruisingen. Het wordt een aanwinst voor de regio en voor Nederland.
Tegen de zwartkijkers die menen dat we in Nederland geen grote projecten meer aankunnen, zeg ik: kom kijken op de Tweede Maasvlakte. Kom kijken langs de A12, die van Den Haag tot aan Duitsland op de schop gaat. En kom kijken hier in de polder, in Lelystad, bij de Hanzelijn!
We zijn nu halverwege. En we zitten in alle opzichten goed op schema. Dat is te danken aan al diegenen die er elke dag weer de schouders onder zetten.
Tegen de baanwerkers zeg ik: jullie zijn top!
En tegen alle ondernemers, bestuurders, projectleiders van ProRail en anderen die hier hun beste krachten aan wijden, zeg ik: chapeau.
Ik verheug me op het moment dat ik de dwarsligger mag gaan plaatsen. Mijn ervaring met dwarsliggers is dat je ze altijd respectvol, zorgvuldig maar ook doortastend tegemoet moet treden. Die ervaring zal me zodadelijk hoop ik van pas komen. Bron:  Ministerie van Verkeer en Waterstaat – Foto: ProRail

1 Reactie op Eerste dwarsligger Hanzelijn

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: