Eerste dag RailTech een groot succes

Advertentie

R 1

Hij is weer geopend, voor de tiende keer de grootste railbeurs van de Benelux: RailTech 2015. Nu weer in de Jaarbeurs in Utrecht. Onder toeziend oog van de Burgermeester van Utrecht, die gekscherend even de stroom- en wisselstoringen aanhaalde, opende NS-directeur Timo Huges en waarnemend ProRail-directeur Patrick Buck, klokslag 11 uur met een druk op de rode knop een promotie film startte, waarmee de beurs geopend was.

Hierbij hebben de topmannen gepleit voor meer veiligheid op het spoor door inzet van nieuwe innovaties, zoals getoond op de vakbeurs RailTech 2015. In de speech die de NS directeur hield, benadrukte hij nog eens dat de reiziger op plaats 1, 2 en 3 moet staan. Maar voordat het zover is, moet er heel wat veranderen. R3sTechniek en logistiek moet volgens diverse standhouders worden aangepast. De treinen moeten op een nieuwe manier gaan rijden, via corridors. Als er nu een wissel stuk is, staat half Nederland stil. Niet aan de zelfde kant van de trein in- en uitstappen, want reizigers zijn nu eenmaal ongeduldig. Maar het belangrijkste is de veiligheid van zowel de passagiers als het personeel. Er wordt wel hard gewerkt aan poortjes sluiten, cameratoezicht en stationspolitie. Maar voor het zover is zullen er veel meningsverschillen moeten worden opgelost. ERTMS het toverwoord voor veiligheid van alle grote bedrijven. Maar aan alles hangt een prijskaartje. Het ministerie van Infrastructuur en milieu laat dikke rapporten samenstellen. ERTMS Kennisboek versie V 2.0, honderden pagina’s dik met aanbevelingen en grafieken.

PROTOS® terug van weggeweest

r4sPROTOS® de licht blauwe trein van Connexxion, die tussen Amersfoort en Barneveld rijdt uit de fabrieken van FTD voertuigtechnologie tracks Dessau GmbH, is terug van weggeweest. Na twee keer failliet te zijn gegaan zijn zij nu weer met een stand op de Railtech aanwezig en hopen dat het nu wel lukt. Volgens hun zeggen bieden zij oplossingen van concept tot productie, waaronder het testen en het onderhoud van de treinen. Ook kunnen zij weer onderdelen leveren. De PROTOS is een elektrisch of diesel-elektrisch aangedreven lage vloer trein met een topsnelheid van 160 km per uur. De PROTOS worden gevarieerd in de gewenste aantal wagens. Binnenin zijn ze net als de NS-sprinters obstakelvrije uitvoering.