Eerst de kinderziekten eruit en dan de passagiers erin

BREDA – Honderden lege intercitytreinen stoppen de komende weken op station Breda. Reden is de introductie eind volgende maand van de nieuwe spoorverbinding van Den Haag – Eindhoven over het HSL-spoor. Onder het motto ‘eerst de kinderziektes eruit, dan de passagiers erin’, laat de NS niets aan het toeval over en wordt er eerst uitgebreid getest.

test-ns-2Vandaag 19 december start NS met een testperiode van drie weken voor de nieuwe intercity tussen Den Haag en Eindhoven. Elk half uur rijdt een testtrein tussen Den Haag en Breda, deels via de HSL. Op 23 januari 2017 gaan de deuren open voor reizigers; vanaf april rijdt de trein het volledige traject tussen Den Haag en Eindhoven. Tijdens de testperiode die komende maandag start kunnen reizigers niet mee.
Tussen 23 januari en (naar verwachting) april hebben doorgaande reizigers van- en naar Eindhoven een tijdelijke extra overstap. Hiervoor rijdt een extra intercity tussen Eindhoven en Breda om reizigers op het hele traject te kunnen vervoeren.
Deze testweken zijn mogelijk door de twee perioden van werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel. De eerste periode is gestart op 3 december en loopt tot en met zondag 18 december. Vanaf van 7 tot en met 22 januari 2017 pakt de aannemer in opdracht van ProRail de tweede helft van de werkzaamheden aan.
Dit geeft NS de mogelijkheid om in de rustige tijd rond de feestdagen drie weken lang te testen of de treindienst functioneert zoals deze van de tekentafel komt.
Kinderziekten eruit
Eerst de kinderziekten eruit en dan de passagiers erin. De belangrijkste reden voor het proefbedrijf is dan ook: in de praktijk testen of alles werkt zoals het bedacht is. Eerst de kinderziekten eruit en dan de passagiers erin. Machinisten gaan voor het eerst op dit traject rijden en ook de conducteurs gaan voor het eerst hun diensten draaien met deze trein. Dagelijks volgen teams van NS en ProRail samen wat hier op het spoor gebeurt en analyseren zij wat mogelijk misgaat. Zo kan NS bij de start op 23 januari een zo goed mogelijke treindienst aanbieden.
Opleiding voor de HSL
Hét nieuwe aan deze trein is dat deze intercity deels via de Hogesnelheidslijn zal rijden. Dit betekent vier treinen per uur erbij op het Nederlandse hogesnelheidsspoor. NS heeft hiervoor aan 80 machinisten en 160 hoofdconducteurs een opleiding voor de HSL gegeven. Tientallen collega’s bij onderhoud en verkeersleiding zijn ook voor het eerst betrokken bij deze nieuwe trein. Iedereen kan tijdens de testperiode aan de nieuwe trein en de nieuwe processen wennen.
Langer dan Intercity direct
De treinen zullen de reizigers die regelmatig de Intercity direct nemen bekend voorkomen: enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief. Een klein verschil: deze treinen hebben geen zes maar negen rijtuigen. hij is dan ook een stuk langer dan de Intercity direct.
 Een paar feiten op een rij
•2 x per uur een intercity tussen Den Haag Centraal en Breda met stops op Den Haag HS, Delft, Rotterdam en Breda.
•Geen extra toeslag nodig – reizen met regulier vervoersbewijs.
•Reistijd Den Haag – Breda 49 minuten, dit is 9 minuten tijdswinst ten opzichte van huidige intercity.
•Doorgaande reizigers via Breda stappen tussen januari en april over op dit station; de overstap vervalt dan in april.
•Vanaf april 2017 rijdt de intercity van en naar Eindhoven; dan tot 11 minuten tijdswinst.

Bron: NS

%d bloggers op de volgende wijze: