Een tweede leven

Mopperen op oude treinen. Daar zijn we goed in. Maar als ze weg gaan, dan missen we ze stiekem toch een beetje. Menig treinlefhebber denkt met warme gevoelens terug aan de Hondekop en aan Mat ’64. Ze zijn bijna allemaal naar de schroot gegaan, op een enkel museumstel na. Bij de Wadlopers is dat anders. Die hebben zijn bezig aan hun tweede leven.

Het voormalige boegbeeld van de Groningse en Friese spoorlijnen is al lang van het Nederlandse spoor verdwenen. Anders dat de Hondekop en Mat ’64 treinen zijn de Wadlopers verkocht. Verkocht aan Roemeense, Poolse en Argentijnse spoorwegmaatschappijen. Onze collega’s van Treinreiziger.nl reisden af naar Roemenië om te zien hoe het nu met de Wadlopers gaat.

“Het is nu het boegbeeld geworden van de Roemeense particuliere spoorwegmaatschappij TFC” zegt Hildebrand van Kuijeren tegenover Treinennieuws.nl. “Bij het loket in Boekarest hangen meerdere foto’s van de wadloper. Nu in Rode huisstijl” aldus de redacteur van Treinreiziger.nl. Van buiten zien de treinen er dus nu heel anders uit dan in de NS periode. Hoe zit dat van binnen? Hildebrand: “De meeste treinen hebben nog de oude Nederlandse bekleding. Al zijn ze dat nu wel aan het veranderen. Ook de Nederlandse kunst zit nog op de muren. Maar verder vindt je in de trein weinig Nederlandse teksten. In de cabine van de machinist staat nog wel de maximumsnelheid in het Nederlands aangegeven”.

Een ritje met de Wadloper kan Hildebrand van harte aanbevelen. “Het was voor ons een hele bijzondere ervaring. Maar dat kwam ook omdat ik in de machinistencabine mocht meekijken en TFC iemand bleek vrijgerosterd te hebben om mij te begeleiden. Dan voel je als reiziger wel op plek 1, 2 en 3 staan” lacht Hildebrand. Of ze dat altijd doen, durft Hildebrand niet te zeggen.

En de reis zelf is ook bijzonder. Niet alleen omdat de trein op mooie trajecten rijden. Maar ook omdat heel anders is dan in Nederland. Wat denk je van spoorwegovergangen die nog met de hand bediend worden? Of stations zonder perron? Dan heeft de wadloper trouwens wel een hoge instap.

Wil je meer weten over de reis van Hildebrand? Kijk voor een uitgebreider verslag op Treinreiziger.nl. Of bekijk het videoverslag op Youtube.

 

 

%d bloggers op de volgende wijze: