Een maand na de opening van de Noord/Zuidlijn

Advertentie

Dionne Stax: “Als Amsterdammer en journalist was het een bijzondere uitzending om te presenteren”

In een speciale televisie-uitzending, gepresenteerde NOS presentatrice Dionne Stax, niet alleen van de NOS maar ook bij Omroep MAX, de opening van de nieuwe Amsterdamse metrolijn. Of het nu de Nijmeegse vierdaagse, de 11 stedenzwemtocht van Maarten van der Weijden of de opening van de Noord/Zuidlijn is, Dionne presenteert het verslag. Zo ook van het feestelijke moment op zaterdag 21 juli. Dionne Stax liep door de coupé van de Metro, die zijn eerste officiële rit maakte en klampte iedereen aan die er belangrijk uitzag. ‘Wat brengt u hier vandaag?’ In beeld op hoge hakken, buiten het bereik van de camera op sandalen, zo zagen wij haar op foto’s op social media . Ze had wat zere voeten na het meedoen aan de vierdaagse van Nijmegen, de week die vooraf ging aan deze klus. Via een woordvoerder van de NOS laat Dionne weten, dat het voor haar als Amsterdammer en journalist een bijzondere uitzending was om te presenteren.
Vele duizenden maakte een gratis rit van Noord Naar Zuid, of omgekeerd, langs de nieuwe stations.
Deze video op YouTube laat de Metro opening zien:

Na een maand Noord/Zuidlijn
De nieuwe verkeerswethouder Sharon Dijksma van Amsterdam waarschuwde de Amsterdammer én reizigers dat de komende maanden meermaals per week storingen ontstaan. Bovendien is het bovengrondse OV-netwerk helemaal omgegooid, waardoor het chaos kan worden. Het GVB van Amsterdam verwacht in september een piek in het aantal reizigers
„Daar zijn allemaal plannen en scenario’s voor”, zegt Dijksma. „Wij zijn er in elk geval klaar voor. Ik hoop echt dat deze lijn de kloppende levensader wordt tussen Noord en Zuid en dat de komende jaren in de praktijk zal blijken, dat wat ons is beloofd ook gaat uitkomen.”
De eerste ochtendspits op de Noord/Zuidlijn is goed verlopen. Op een defecte lift op Centraal Station na waren er geen problemen. ”Door de zomerperiode was het niet heel druk”, blikt een woordvoerder van GVB terug. “We zijn goed opgestart.” Bij de stations Noord, Noorderpark en Zuid was het wat drukker, maar op de andere stations was het vrij rustig. Bij het GVB hebben ze geen vreemde vragen of grote klachten ontvangen bij hun klantenservice. De meeste vragen zijn van operationele aard welke lijnen/haltes nu het beste zijn om van A naar B te komen. Ja, want zo had je tram/bus bijna voor de deur, maar nu is alles bijna veranderd. Dat was voor een aantal Amsterdammers een probleem. Ja, een klein beetje kinderziektes zullen wij maar zeggen. Er was maar één langdurige storing bij de Noord/Zuidlijn geweest. Dat is het grootste nieuws. Iemand zocht een WC op Metrostation Noord, maar niets te vinden. Natuurlijk is dit station ontworpen door een jeugdig iemand.
De Noord/Zuidlijn werd op de eerste dag getroffen door de eerste rituitval sinds de openstelling. Dat meldde een woordvoerder van het GVB aan Amsterdamse televisiezender AT5 na de eerste week van de Noord/Zuidlijn. Het moet wel even gezegd worden, de uitval had geen technische reden van de nieuwe Metrolijn. Een metromachinist was niet lekker en moest vervangen worden. Door het oponthoud moesten reizigers twaalf minuten wachten, in plaats van zes. ‘Het was gelukkig allemaal binnen een paar minuten opgelost, drukte de verkeersleiding mij op het hart.’ Het GVB onderzoekt wel wat de oorzaak is geweest. Maar verder vinden de passagiers uit het noorden dat het sneller gaat.
De Blog van Dionne Stax:

Het Wonder van de Noord/Zuidlijn

De bouw van de Noord/Zuidlijn heeft letterlijk de afgelopen 15 jaar heel wat voeten in de aarde gehad. Wilt alles nog eens nalezen wat er bij de bouw van de Noord/Zuidlijn is gebeurt, dan raden wij u aan het boek van Bas Soetenhorst: ”Het wonder van de Noord/Zuidlijn” te kopen. Bas vertelt in bijna 300 pagina’s het wel en wee van de bouw. Volgens ons is hij geen naam vergeten. In deze paperback wordt beschreven hoe het kon gebeuren dat de aanlegkosten meer dan het dubbele werd. De mensen die voor en tegen waren. Het is een onthullende reconstructie waar vele interviews en geheime documenten aan ten grondslag liggen. De schrijver van dit boek volgde als journalist voor zijn krant Het Parool, alle gebeurtenissen welke bij de bouw van het Wonder van de Noord/Zuidlijn voordeden. Het werd een “Verbijsterend boek” volgens de recensie in het NRC. U zult versteld staan over het verhaal achter dit wonder in Amsterdam, die u in 16 minuten van Noord naar Zuid brengt. De bouw van de Noord/Zuidlijn een geschiedenis op zich zelf, is te koop o.a. bij Bol.

Bas Soetenhorst wordt geïnterviewd door Dionne Stax tijdens de opening

Noord/Zuidlijn een nieuwe lijn maar “Sommige delen van de lijn zijn al 15 jaar oud. Sommige delen van de lijn zijn sterk verouderd”, vertelt hoofdingenieur Marie Bakker. “Daar gaan we nu even opnieuw naar kijken, de fundamenten moderniseren. En we gaan natuurlijk ook alles opnieuw in de verf zetten.”
Volgens ons moet de GVB dagelijks reparaties en onderhoud aan de nieuwe tunnel verzorgen.
Spartaanse uitrusting station Noord
Naast klachten over de verschillende buslijnen, ontving Rover, de reizigers organisatie, ook opmerkingen over station Noord waarbij de term ‘Spartaanse uitrusting’ viel. “Reizigers missen voorzieningen. Vooral toiletten en een roltrap”, zo klinkt het vanuit Rover. De reizigersvereniging gaat de komende weken met GVB om tafel om de verschillende klachten van reizigers te bespreken. GVB is blij met de eerste maand van de Noord/Zuidlijn. Het aantal verstoringen bleef beperkt. In totaal viel 0,7 procent van de ritten uit in de eerste week. “Terugkijkend zijn we blij en tevreden met de prestaties van de Noord/Zuidlijn tijdens de eerste week”, aldus GVB. Rover heeft helemaal geen positieve reacties ontvangen over het vernieuwde Amsterdamse OV-netwerk? Woordvoerder: “Ja van één persoon die metrolijn 52 een prachtige lijn vindt.” Maar er zijn eigenlijk ook geen echte klachten over de Metrolijn, wel over de bus- en tram verbindingen in de stad.

Uiterste concentratie bij de televisie opname

1 Comment

  1. Vanuit Brabant heb ik de bouw van de NZ gevolgd. met opzet ben ik pas na 2 weken een dagje OV in Amsterdam gaan doen met een dagkaart ! kon NB op je OV-chipkaart gezet worden kunnen veel regio’s in NL een voorbeeld aan nemen. Heb op die dag een redelijke indruk gekregen over de NZ lijn Het viel mij wel op dat veel zaken nog niet echt af waren en diverse borden die dag nog werden geplaatst. 1 minpuntje m.bt. de metro voertuigen: Er is geen mogelijkheid voor reizigers om bij langdurige stilstand metro (b.v. Noord) de deur te sluiten. Dat zal vooral in de winter onnodig energie verlies geven. Reis veel met S Bahn en U Bahn in Berlijn en daar zitten wel knoppen ingebouwd in de metrostellen om de deuren te sluiten.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.