Een kijkje in de nieuwe Sprinter van NS

Advertentie

NWE SP NEDTRAINGisteren ‎13 ‎april ‎2016, ‏‎was het Kijkdag bij de nieuwe NS Sprinter die in de onderhoudloods van NedTrain in Maastricht stond. De NS is deze maand begonnen met een uitgebreide test- en toelatingsprogramma voor deze 58 nieuwe Sprinters, gebouwd door het Zwitserse Stadler op haar vestiging in Polen. Deze nieuwe treinen die het eerst te zien zijn op de trajecten in het Zuidoosten van Nederland. Collega’s, reizigersorganisaties en journalisten hadden gisteren de mogelijkheid om voor het eerst een kijkje te nemen in één van de nieuwe Sprinters die nu al in Nederland zijn. Ook een groepje reizigers dat meedeed aan een facebook-actie van NS, kwam een kijkje nemen in Maastricht, waar de trein in onderhoud gaat.
Naast een rondleiding door de trein zelf was er de mogelijkheid om met vertegenwoordigers van de fabrikant (Stadler) en vertegenwoordigers van NS in gesprek te gaan. Van ‘de wet van de badkuipkromme’, tot de inrichting van de trein, het nieuwe toilet en het uitgebreide test- en toelatingsprogramma, alles passeerde de revue.
Men moet zo veel mogelijk technische mankementjes er uithalen voordat de trein echt in dienst gaat. Dat is één van de voornaamste doelen in de uitgebreide testfase tot december aanstaande. Dat doen de eigen NS-machinisten zodat zij al kennis maken met de eigenschappen van de nieuwe trein. Straks kunnen zij de opgedane kennis aan andere NS-collega’s overdragen.
Jerrimy van der Berg, één van de testmachinisten van de Flirt: “Ik heb nu een aantal testritten gemaakt en het is een erg fijne trein. Soepel, stabiel en snel. De bediening is net anders dan we gewend zijn, maar voelt al snel vertrouwd.”
Op het kaartje kun je zien waar je de trein straks mogelijk als eerste gaat tegenkomen. De eerste treinen moeten vanaf december gaan rijden. In de loop van 2017 moeten alle 58 treinen gaan rijden op deze trajecten. De trein heeft een vast gebied waar hij gaat rijden, in verband met onder meer het onderhoud (in de werkplaats in Maastricht) en het reinigings- (WC) en serviceproces dat op specifieke locaties moet gebeuren.
Onze eerste reactie is dat het een fantastische mooie nieuwe trein is, alleen hopen we dat de Nederlandse reizigers dat ook beseffen en er geen rotzooi van maken. Er zijn namelijk geen prullenbakjes meer aanwezig bij de zitplaatsen. Er staan nu ruimschoots verspreid over de trein keurige bakken, waar je je afval GESCHEIDEN in kunt weggooien. Je afval en de Metrokrant kan je natuurlijk ook gewoon meenemen en thuis of op kantoor weggooien. De NS heeft goed geluisterd naar haar klanten. Zo heeft de nieuwe sprinter weer een mooie WC en stopkontakten voor je mobieltje of iPad en natuurlijk WiFi. Duidelijke informatieschermen. Heel veel camera’s om te waken over uw veiligheid. Aan de buitenkant een tijdsaanduiding. Zo kan je zien of je te laat van huis bent gegaan, als de trein net voor je neus wegrijdt. Het is een trein waar in je het echte Zwitsersleven gevoel voelt, echter volgens de vertegenwoordiger van Stadler ook heel veel invloed van de NS is te merken. Op de Telegraaf TV is een video te zien.

NWE SP KAARTJE

NWE SP WC

NWE SP STOP

NWE SP AFVALBAK

NWE SP STOELEN

NWE SP INFO

NWE SP Dir
Stadler directeur Jürg Gygas presenteert de Sprinter
NWE SP STADLER
Alleen de machinist kan zien dat hij/zij in een Stadler rijdt

NWE SP GOEDE REIS

 

2 Comments

  1. Mooie reportage van en mooi treintel. Echter ik zie het kaartje met het toekomstig inzetgebied niet wat wel in de tekst genoemd wordt.
    De nieuwe NS printers zullen volgens mij niet in het zuid oosten (= Limburg) ingezet worden aangezien de NS die concessie niet gewonnen heeft. ( concessiewinnaar Arriva )
    Het onderhoud wel zodat ze toch regelmatig te zien zullen zijn.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.