Duitse Bahn (DB) blijft vernieuwen

Advertentie

Over de gehele wereld vernieuwen de spoorwegmaatschappijen hun vloot, door snellere, comfortabeler en niet in de laatste plaats milieu vriendelijke treinen en locomotieven. Of we nu over China, Amerika of Europa schrijven, overal is de trein de strijd aan gegaan met het vliegtuig. Dit gebeurt zeker op de “kortere” trajecten van vliegtuigen, waar het inchecken en de reis naar de luchthaven veel tijd in beslag nemen. Nu is het weer de beurt voor de Duitse Spoorwegen. De Deutsche Bahn bestelde bij Bombardier 200 TRAXX Diesel Multi-Engine locomotieven.

BERLIJN – Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn heeft een grote order voor locomotieven aan het Canadese Bombardier Transportation gegund. Het gaat om de levering van liefst tweehonderd diesellocomotieven met een totale waarde van 600 miljoen euro. Dit maakte DB en Bombardier vandaag in Berlijn bekend.
De eerste twintig locomotieven ter waarde van 60 miljoen euro worden

medio 2013 geleverd. De levering van de andere locs, voor passagiersvervoer en vrachttreinen, uiterlijk 2020 op de rails te zien zijn.

Tegelijkertijd heeft DB Regio een order geplaatst voor de eerste 20 locomotieven voor het passagiersvervoer. Eerste levering is ook gepland voor medio 2013.

Dit nieuwste lid van de TRAXX locomotief serie met haar zeer innovatieve dieselaandrijving is ontworpen voor locomotieven voor zowel passagiers- als goederenvervoer in heel Europa. Het gebruik van vier robuuste, heavy-duty industriële dieselmotoren in plaats van een grote dieselmotor levert de exploitanten de belangrijkste voordelen op. De locomotief voldoet reeds aan de nieuwe strenge EU Stage IIIB-emissienorm dankzij bewezen en zeer efficiënte dieselmotoren. Vergeleken met eenmotorige diesellocomotieven, is het brandstofverbruik aanzienlijk vermindert, en de uitstoot van uitlaatgassen tot een minimum terug gebracht.

“De locomotieven kunnen worden bediend met een tot vier motoren als nodig is, waardoor optimale kracht voor elke specifieke situatie. Het gebruik van deze 200 TRAXX meermotorig diesellocomotieven zal resulteren in een massale vermindering van de CO 2 over hun levensduur, “benadrukte Åke Wennberg, voorzitter van de divisie Locomotieven en Apparatuur, Bombardier Transportation. “Door te voldoen aan de veeleisende fase IIIB emissienormen, gebruik van duurzame brandstoffen en die brandstof efficiënt, de TRAXX DE Multi-Engine is een van de meest milieuvriendelijke locomotieven in de markt. ”
Eindassemblage van de nieuwe locomotieven zullen plaatsvinden in Kassel, Duitsland. De carrosserieën zullen worden geproduceerd bij Bombardier in Wroclaw, Polen en de draaistellen worden geleverd door Bombardier in Siegen, Duitsland. Bombardier locaties in Mannheim en Kassel, Duitsland en Zürich, Zwitserland zijn verantwoordelijk voor de productontwikkeling. De voortstuwing & control apparatuur zal worden geleverd door Bombardier locaties in Mannheim en Hennigsdorf, Duitsland.

Als lid van de TRAXX locomotief platform, is de TRAXX Multi-Engine locomotief Diesel geschikt voor hetzelfde land pakketten als de elektrische TRAXX locomotieven, met inbegrip van conventionele automatische treinbeveiliging en ETCS. Het platform is ontworpen voor het vervoer van vracht en passagiers op de nationale en internationale routes en is geschikt voor alle netwerken. Sinds de invoering ervan, zijn er al meer dan 1.500 TRAXX locomotieven verkocht en TRAXX locomotieven zijn goedgekeurd in 18 landen in Europa. De gehel serie bestaat uit drie elektrische varianten (multi-systeem, afwisselend en directe huidige locomotieven) en een nieuwe diesel-elektrische design. Alle TRAXX locomotieven worden gekenmerkt door hun modulaire ontwerp, evenals hun innovatieve BOMBARDIER MITRAC voortstuwing en controlesystemen, die reeds in gebruik is in meer dan 3.200 locomotieven over de hele wereld. TRAXX locomotieven zijn meer dan 90% recyclebaar en voorzien van het EMAS-milieuverklaring zegel, garandeert het milieu vriendelijkheid en energie-efficiëntie. Bron: Bombardier

1 Comment

  1. ik zie liever dat db investeerd in zweeftechnologie ook voor vrachtvervoer !!

    daarbij komt dat ik in de huidige economische sfeer liever een trax zie die op waterstof kan draaien…

    db gaat dus nu opzoek naar een “biodiezel” partner anders is het nogsteeds een erg vervuilend trek middel…en daarbij erg duur gezien de huidige olie nood als men dus geen biodiezel gaat gebruiken.

    in die zin zie ik liever electrische stellen want die kunnen van elke stroombron worden voorzien , of dit nu grijs of groen is….

    zijn wel minder makkelijk inzetbaar maar ze kunnen dan wel “groener”zijn…

    ik vind het daarom uitermate storend dat db met zo een grote order bombardier niet verpicht / onderdruk zet om een trax op waterstof te ondwikkelen

    dit moet een haalbare zaak zijn de dag van vandaag en daar zou db meer hogen oogen mee gooien dat met deze order…

    dit zecht mij “db we transport who cares”

    ze geven zo een slecht beeld af dat men niet geeft over het mileu , want de reden die achter de nieuwe aanschaf zit is puur economisch !!

    al wil men het laten lijken alsof het ook voor het mileu is … maar das maar schijn !!

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.