Doet de NS dan niets goed? Ja, zeker wel

Advertentie

***Treinennieuws.nl  weekend editie *** 

Dagelijks kunnen we lezen wie er weer niet tevreden over de NS is. De oorzaak van deze klachten zijn meestal eigen domme fouten van de passagiers. Alleen de terugbetaling service  van onze Spoorwegen na, die zou wel een beetje sneller in deze digitale tijd kunnen. Als je alle klachten leest, zou je haast gaan geloven dat de NS niets goed kan doen bij haar reizigers. Gelukkig is niets minder waar. Op deze klachten komen wij in onze volgend artikel op terug. Eerst willen wij graag Hildebrand van Kuyeren aan het woord laten. Hij schreef op zijn Treinreizigers site het volgende:

Acht dingen die NS goed doet
Treinreiziger.nl volgt al 12 jaar de ov-bedrijven kritisch. We schrijven regelmatig over alles wat niet goed gaat. Maar welke positieve ontwikkelingen zijn er ook? Acht voorbeelden die wat ons betreft als positief bestempeld mogen worden.
OV-Fiets
Op steeds meer stations en ov-knooppunten vind je een OV-fiets. Sinds dit jaar hoeft je geen abonnementskosten meer voor de deelfiets te betalen, alleen een klein bedrag (3,85 euro) per rit. Al meer dan tien jaar op een rij groeit het gebruik van de OV-fiets fors. In vijf jaar tijd is het aantal ritten meer dan verdubbeld, het ging in 2016 om maar liefst 2,4 miljoen ritten. De klanttevredenheid is zeer hoog: bijna 90% geeft de deelfiets een 7 of hoger. Bij de trein blijft dat percentage in z’n algemeenheid steken op 77%.
NS Business Card
Voor zakelijke reizigers heeft het spoorbedrijf de NS Business Card. Die kaart is zeker nog niet perfect, en misschien zijn er betere mobiliteitskaarten, toch mag de NS Business Card een succes heten. 81% was in 2016 tevreden. Een behoorlijke toename in vergelijking met een jaar eerder, toen was nog 73% tevreden. Vooral het gebruikersgemak en het niet meer hoeven declareren worden goed gewaardeerd. Meer dan 200.000 reizigers gebruiken de NS Business Card. Het succes komt overigens ook voor een deel doordat NS de enige is die zakelijke abonnementen kan verkopen. Van een gelijk speelveld is nog geen sprake.
Meer comfort
Intercity treinen hebben in het algemeen een prettige stoelen, met voldoende beenruimte en daarnaast gratis wifi. In de oudere generaties Sprinters valt de kwaliteit juist tegen. Harde banken, beperkte beenruimte, soms geen wc, en al helemaal geen wifi of stopcontacten. Maar ook daar is met de komst van de FLIRT Sprinters een positieve ontwikkeling gaande. Deze nieuwste generatie Sprinters bieden bijna hetzelfde comfort van een intercity: veel meer beenruimte, goed zittende stoelen, standaard een wc, wifi en zelfs stopcontacten. Het is te hopen dat ook de Sprinter Next Generatie, die vanaf volgend jaar uit de fabriek komt, een zelfde kwaliteit aan de reiziger zal bieden.
Stations
Sommige stations zou je bijna ook naar toe willen als je niet met de trein op pad hoeft. Het zijn kleine shoppingcentra’s geworden. Rotterdam is daar een voorbeeld van. Je kan er lekker eten, maar ook winkelen bij de HEMA, of nog snel iets kopen bij de ETOS. Maar ook voor ICI Paris en Rituals ontbreken niet. Zelfs voor kleding kun je er terecht. Vooral grote stations zijn daarmee aangename verblijfplaatsen geworden. Maar ook op middelgrote stations, zoals Delft, zijn er voldoende faciliteiten. Deze formules zijn niet alleen prettig voor de reiziger, het levert NS daarnaast ook een aardig zakcentje op. Lange tijd behoorde NS tot de top drie van de retailbedrijven in Nederland. Onder politieke druk heeft het spoorbedrijf echter gekozen om zelf slechts een zeer beperkt aantal formules uit te baten. Voor de reiziger maakt dat echter weinig uit, want de winkeltjes blijven.
NS Extra
Ineke van Gent, inmiddels regiodirecteur bij NS, pleitte al in 2011 als politica voor een loyaliteitsprogramma. Vorig jaar is dat, na een proefperiode, er daadwerkelijk gekomen. NS Extra, een dienst waarbij treinreizigers worden beloond met exclusieve aanbiedingen. Bovendien stuurt NS Extra een e-mail als je vergeet uit te checken, en geeft suggesties op welk station je waarschijnlijk had willen uitchecken.
Aantrekkelijk treinen tijdens de daluren
Tijdens de spits betaal je weliswaar de hoofdprijs, maar tijdens de daluren kan je goedkoop treinen. Als je met z’n tweeën reist soms al vanaf 9,95 euro. Zoals binnenkort met het ETOS treinkaartje. Maar ook het Dal Vrij abonnement is aantrekkelijk geprijsd: voor 99 euro onbeperkt treinen, mits de reis maar begint buiten de spits. Senioren kunnen zo’n abonnement al voor 42 euro kopen.
NS Reisplanner Xtra app
Ook positief is de Reisplanner Xtra app. Uiteraard kun je daar eenvoudig treintijden mee zoeken. Bij het reisadvies is een drukte indicator beschikbaar en een historische stiptheidsindicator. Ook kun je tegenwoordig de realtime treinlengte zien, en krijg je een bericht als de trein korter is dan normaal. Daarmee blijft het probleem in de basis – een te korte trein – natuurlijk bestaan, maar als de informatie op orde is, helpt dat al iets. Maar met de app kun je ook hele andere dingen, zoals een kaartje kopen, en zien hoeveel OV-Fietsen er (ongeveer) op een station zijn.
Geld terug bij Vertraging
De Nederlandse regeling Geld terug bij Vertraging is vrij ruim. Al vanaf 30 minuten krijg je al de helft van de enkele rit prijs terug. Natuurlijk had het nog mooier geweest als je ook bij kleine vertragingen, van bijvoorbeeld 15 minuten, in aanmerking zou komen voor compensatie. Maar dat zou de regeling misschien wel onbetaalbaar maken. Bij Intercity Direct is dat overigens al wél de realiteit. Wat nog niet altijd even soepel loopt is geld terug als de reis hebt moeten uitstellen door vertraging. Ondanks het nog niet perfect is, mogen we ons toch gelukkig prijzen dat ons systeem ruimer is als in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk. Bron: Treinreiziger – Hildebrand van Kuyeren