Derde Spoor

Als starthandeling voor de aanleg van het derde goederenspoor in Duitsland dendert een goederentrein over de nu nog twee sporen tellende traject in Duitsland.

Duitsers geven startsein voor aanleg Derde Spoor. Een monsterklus wordt het: de aanleg van een 73 km lang spoor tussen Emmerich en Oberhausen dwars door de bewoonde wereld heen. De Duitse collega’s van ProRail gaven in Oberhausen vanmiddag officieel het startsein voor de aanleg. Dankzij de spooruitbreiding kunnen er in de toekomst meer goederentreinen gebruikmaken van de Betuweroute. 

De Nederlandse delegatie, met mensen van het ministerie van I&M en ProRail.

De starthandeling vond plaats aan de Rothofstraße’. Hier bouwt de Duitse spoorbeheerder DB Netz een nieuw viaduct dat straks over de sporen heen gaat. Het is de eerste van meer dan 100 viaducten en bruggen die op de 73 kilometer lange route tussen Emmerich en Oberhausen moeten worden gebouwd of aangepast. De starthandeling werd verricht door onder meer de minister van verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen Michael Groschek en de Duitse staatssecretaris Enak Ferleman van het ministerie van Transport.

Derde Spoor Duitsland

Een goede infrastructuur voor spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Nederland. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is bij de grens in Zevenaar en in Duitsland meer capaciteit nodig. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en Genua. Tijdens de werkzaamheden worden treinen periodiek omgeleid via de Brabant- en Bentheimroute. Bron: ProRail

 

%d bloggers op de volgende wijze: