Den Bosch telt af tot het uur U

Advertentie

hol2
De karakteristieke bovenleidingportalen op de spoorlijn tussen Utrecht- Hilversum waren jarenlang de enige.

hol1Karakteristieke bovenleidingportalen op de spoorlijn tussen Utrecht- Hilversum die jarenlang de enige waren, hebben nu navolging gekregen op het nieuwe fly-over viaduct in den Bosch.
De fly-over voert de treinen vanuit Nijmegen naar ‘s-Hertogenbosch over de sporen tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch, de Dieze en de Veemarktweg en is onderdeel van het project ˜Sporen in Den Bosch”. Een mijlpaal in de voortgang van het project dat Heijmans sinds januari 2011 in opdracht van ProRail uitvoert.
Den Bosch telt af tot het uur U
In Den Bosch is het aftellen gestart. De enorme operatie start op donderdag 27 maart om precies 19:00 uur en heeft grote gevolgen voor het treinverkeer.
Tussen de perrons en het Drongelens kanaal wordt echt alles vernieuwd en wordt het spoor opnieuw ingericht. Dat doen we om de doorstroming te verbeteren en te zorgen dat er in de toekomst meer treinen van en naar Den Bosch kunnen rijden.
Men begin met slopen. Na de voorbereidende werkzaamheden wordt in het eerste weekend werkelijk alles verwijderd; bovenleiding, wissels, sporen, dwarsliggers, seinen, kabels en spoorgrind gaan er allemaal uit. Zo wordt bijvoorbeeld 6,5 miljoen kilo aan zand en stenen afgegraven. Wat uiteindelijk overblijft is een grote kale zandvlakte. Nadat het oude spoor is verwijderd, gaan de spoorbouwers – in totaal ongeveer 2000 man – aan de slag. Vierentwintig uur per dag wordt er doorgewerkt om het spoor weer op te bouwen. Logistiek een enorme uitdaging. Om het in goede banen te leiden is er bijna een jaar gewerkt aan een draaiboek. Vooral het aanbrengen van de bovenleiding is een ingewikkelde klus waarbij specialisten uit het hele land worden ingezet. Als het werk erop zit heeft Den Bosch een volledig nieuw spoor dat klaar is voor de toekomst. Dankzij een betere inrichting en minder wissels, is er minder kans op storingen en kunnen treinen met een hogere snelheid het station binnen rijden. Dit betekent dat er in de toekomst meer treinen van en naar Den Bosch kunnen rijden.
De gevolgen voor het treinverkeer zijn wel heel ingrijpend. Van de 21 dagen, is er 18 dagen lang geen treinverkeer mogelijk aan de zuidkant van het station. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten afhankelijk van het moment waarop u reist. Een uitgebreid overzicht van de gevolgen vind je natuurlijk in de reisplanner van NS.