De strijd tegen vertragingen in Nederland en België

wisselverwarming2
Verwarmde Wissel

ProRail en NS slaan handen ineen, voortaan één kapitein op het spoor bij verstoringen. Vertragingen van de treinen, door welke storing dan ook, is een doorn in het oog van elke spoorwegmaatschappij. NS en spoorbeheerder ProRail lanceren een nieuwe crisisorganisatie, die grote verstoringen op het hoofdrailnet sneller moet oplossen. Het Belgische Infrabel koopt om deze zelfde reden een Zwitsers computersysteem, dat zijn diensten al bewezen heeft.

In Nederland komt er een centraal team van specialisten onder leiding van ProRail dat besluiten neemt over de dienstregeling bij grote verstoringen op het spoor. Hiermee willen ProRail en NS de impact van een verstoring voor reizigers beperken en de opstart van het treinverkeer na een verstoring versnellen. Voortaan is er één kapitein die verantwoordelijk is voor alle beslissingen bij een verstoring op het spoor – de zogenaamde Officier van dienst-spoor. Dit zijn de belangrijkste elementen van de nieuwe aanpak bij verstoringen.
Opvallend is dat ProRail in dit nieuwe team de leiding krijgt en ook voor NS besluiten over het aanpassen van de treindienstregeling kan nemen. Vandaag werden de plannen bekendgemaakt door beide partijen. „Het doel is om de overlast voor reizigers drastisch terug te dringen als er problemen op het spoor zijn, met veel minder vertragingen”, aldus ProRail. Begin 2017 is dit centrale team volgens de woordvoerster operationeel. Het nieuwe team zit in het centrum van Nederland, dus in Utrecht.
In 2012 hadden ProRail en NS gedaan, na een winter vol sneeuw en chaos met de rails. Honderdduizenden reizigers stonden in de kou. Nederland heeft haast geen verwarmde wissels bevroren. Maar ook gebroken en/of defecte bovenleidingen.
De nieuwe werkwijze werd vandaag toegelicht door professor Dennis Huisman van de Erasmus Universiteit, die parttime bij NS werkt om de complexe logistieke processen na verstoringen in kaart te brengen. Hij heeft NS en ProRail geadviseerd. „Door betere voorspellingen over de gevolgen kan de controle gelijk worden teruggepakt en de reiziger vroegtijdig worden geïnformeerd”, meent de hoogleraar aldus de Telegraaf.

Waarom was dit nodig?
Bij een verstoring gaan bij NS en ProRail de alarmbellen rinkelen. Iedereen komt meteen in actie. Toch lukte het niet altijd om snel tot een goede oplossing te komen. Nu ligt de verantwoordelijkheid voor keuzes in de te rijden NS reizigersdienstregeling na grote storingen bij NS en ProRail samen en wordt per keer in overleg gekeken welke treinen kunnen blijven rijden of worden opgeheven. In de nieuwe situatie neemt het speciale team onder verantwoordelijkheid van ProRail het besluit hierover en kan er slagvaardiger gewerkt worden om treinverkeer te herstellen. De nieuwe werkwijze wordt deze winter stapsgewijs ingevoerd. Een aantal medewerkers van NS zal hiervoor overstappen naar ProRail. De operatie moet in het voorjaar zijn afgerond.

In België Zwitserse precisiewerk
Infrabel koopt software in hét land van de stiptheid. Daar is het gedaan met te late treinen, hopen zij. Voortaan met Zwitserse precisie.
Infrabel ( de ProRail van België) pompt 21 miljoen euro in een computersysteem dat de trein stipter moet doen rijden. Het systeem wordt in Zwitserland gebruikt, daar rijdt 97 procent van alle treinen bijna op de seconde op tijd. Vertragingen en reistijden op infoborden worden nu écht betrouwbaar. Tot op één à twee seconden nauwkeurig, wordt beloofd.

Verkeersmanager
Het Belgische Crisiscentrum, Traffic Management System genaamd, moet daar een einde aan maken. “Het Zwitserse systeem checkt elke twee seconden in real time waar een trein zich bevindt. De computer scant daarvoor het hele spoornet, 3.800 km lang. Om de twee seconden worden de aankomsttijd en eventuele vertraging van een trein dus aangepast”, zegt Thomas Baeken van ­Infrabel. De info is over enkele dagen zowel op de infoborden als op de app en de website beschikbaar. Infrabel geeft toe dat er nog kinderziektes zijn. Die zijn mogelijk eind deze week opgelost.
Maar betere info over reistijden doet een trein niet stipter rijden. “Daarvoor rekenen we op de denkkracht van het systeem. Het is eigenlijk een verkeersmanager, die vooruit denkt en mogelijke conflicten voorziet. Het is wel altijd een medewerker die de eindbeslissing neemt.”
“Als het systeem in Zwitserland wordt gebruikt, dan heeft het zijn nut bewezen”, zegt Jan Vanseveren van TTB. “Zwitserland is hét voorbeeld van stipt treinverkeer.

%d bloggers op de volgende wijze: