De Quantumtrein wordt dat de toekpomst?

Advertentie

De Technische Universiteit Delft overweegt deel te nemen aan een Maglev Instituut Nederland, staat in het OV Magazine te lezen. Maglev is de internationale verkorting voor magneetzweeftrein. Ondernemer Ralph Bakker, van MetaVisie X (een denktank voor schone techniek en duurzaamheid) ziet diverse mogelijkheden voor zo’n nieuw kennis- en ontwikkelinstituut.
De koperen 380 kiloVolt hoogspanningsleidingen zouden kunnen worden vervangen door ondergrondse supergeleidende kabels, waardoor een strook bijna onbebouwde grond vrijkomt van een paar honderd kilometer lang en 150 meter breed.
Op die strook grond kunnen dan supergeleidende magneetzweeflijnen worden gebouwd van het type ET3 (Evacuated Tube Transport Technologies). Capsules voor reizigers en goederen bewegen zich in vacuüm buizen van anderhalve meter doorsnee. Reizigers zitten dan met z’n tweeën naast elkaar in kuipstoeltjes. De snelheden kunnen oplopen tot 600 kilometer per uur tussen steden en tot 6500 kilometer per uur op intercontinentale verbindingen. Het Maglev Instituut Nederland kan de kosten voor de aanleg en exploitatie van magneetzweeflijnen berekenen en de komende jaren in Nederland een proeftraject aanleggen van 5 tot 10 kilometer.
In plaats van een capsule kan ook een supergeleidende magneetzweeftrein, een zogeheten quantumtrein, door een grotere buis met een doorsnede van drie meter. De voertuigen worden dan hoger, zodat je er in kunt staan en bijvoorbeeld naar het toilet kunt. Bakker neemt het idee over van voorzitter Wouter van Gessel van de Stichting Freedom of Mobility voor voertuigen waarin reizigers hun eigen fiets, e-scooter of scootmobiel kunnen meenemen. De buizen kunnen ondergronds of op palen boven bestaande spoorlijnen. Met zonnepanelen op het dak voorziet het magneetzweefsysteem in zijn eigen energiebehoefte. Bakker zoekt nu investeerders, zoals pensioenfondsen en institutionele beleggers, die willen meebetalen om ergens op de wereld een recht stuk spoorlijn van ongeveer 50 kilometer te kopen. Die lijn moet dan geschikt worden gemaakt voor een experimentele quantumtrein.
Als de techniek van de supergeleidende magneetzweeftrein werkt, haalbaar en betaalbaar is, zou je in 20 minuten van Amsterdam naar Londen of Parijs kunnen reizen. Bakker voorziet in dat geval nieuwe Nederlandse maakindustrie, die hij Werkspoor 2.0 noemt, naar de voormalige Nederlandse fabriek die tot 1972 railmaterieel maakte. Bakker: “Nederland loopt met de vermindering van CO2-uitstoot achter op de buurlanden en kan het initiatief nemen om het spoor te verduurzamen. Want meer elektrische auto’s op de weg, meer zonnepanelen op de daken en extra windmolens op de Noordzee is niet voldoende.”
In 1989 presenteerde Ruud van der Hoorn, hoogleraar aan de TU Delft en adjunct-directeur van het Centrum voor Constructie en Mechatronica, al plannen voor 650 kilometer vacuüm spoortunnel met capsules die 540 kilometer per uur gaan. Bron: OV Magazine