‘De NS presteert ontzettend goed’

Advertentie

NS  directeur  Roger  van  Boxtel  in  Buitenhof:  ‘De  NS  presteert  ontzettend  goed’
Na het Fyra-debacle kreeg de NS van de staatssecretaris de wind van voren. De NS moet heel rap aan de gang met een snellere en betere verbinding tussen Amsterdam en Brussel. En lukt dat niet, dan gaat Sharon Dijksma op zoek naar een andere partij, die het wél kan. In Buitenhof een gesprek met oud-politicus Roger van Boxtel, de huidige president-directeur van de NS.
Van Boxtel heeft niet het idee dat staatssecretaris Dijksma met haar uitspraak de NS het mes op de keel zet:
“ Als ik heel eerlijk ben spreekt ze ook haar vertrouwen uit dat wij het voor elkaar gaan krijgen. Het is natuurlijk een feit dat wat er allemaal gebeurd is vreselijk is geweest, de Fyra is mislukt. Maar we zijn ongelooflijk hard bezig geweest om de verbinding Amsterdam-Brussel beter te maken. Een stuk spoor wat moeilijk berijdbaar is met verschillende spanningen, verschillende tunnels. Dat is voor de machinisten echt ingewikkeld en toch rijden we heel veel over de HSL. De lijn wordt enorm benut, de prestaties moeten beter. ”
Presentator Marcia Luyten werpt tegen dat het misschien wel een moeilijk spoor is, maar dat het ook een splinternieuw spoor is dat 11 miljard euro heeft gekost. ‘Is het dan klunzig aangelegd?’
Van Boxtel laat er geen misverstand over verstaan dat hij niet betrokken is geweest bij de aanleg van het spoor: ‘Ik heb het ook maar aangetroffen, maar we moeten er wel over rijden.’
Volgens Van Boxtel moet er ook niet te zwaar worden getild aan de harde toon waarop de staatssecretaris het gepruts van de NS heeft veroordeeld. Hij meent dat de toon soms harder is dan wat er op papier staat en gunt Dijksma de NS een zoveelste kans om de zaken op orde te krijgen.
“ Ik denk dat iedereen ook wel ziet dat de NS gewoon over de hele linie gezien ontzettend goed presteert. Als je ons internationaal vergelijkt is het een spoorbedrijf wat bijna zijn gelijke niet kent. In Nederland zeuren we heel graag over het spoor de hele dag en het is soms de wind, of regen en blaadjes, maar door de bank genomen rijden de treinen goed en op tijd en de HSL-lijn is een apart probleem. ”
De NS is volgens Van Boxtel ‘niet de V&D’ omdat de organisatie in tegenstelling tot het omgevallen warenhuis wel innoveert. ‘We hebben het publiek prachtige stations gegeven,’ aldus Van Boxtel. Stations die volgens hem ‘vindplaatsen van geluk’ zijn.
Van Boxtel roemt ook de vorderingen die de NS maakt op het HSL-traject. Daarop werpt Luyten hem tegen dat de uitval op het traject de afgelopen twee jaar alleen nog maar is gestegen, met een gemiddelde uitval van 12,9 procent over het begin van dit jaar.
“ Ja, maar de laatste weken gaat het écht stukken beter. ”
Ondertussen heeft de staatssecretaris te kennen gegeven een marktverkenning uit te voeren om te zien of er andere partijen zijn die het vervoer tussen Amsterdam en Brussel wel goed kunnen regelen. ‘Dat klinkt als een motie van wantrouwen,’ merkt Luyten op. Ze refereert ook aan Dijksma’s opmerking ‘Three strikes and you’re out’, waarmee de staatssecretaris duidelijk maakte dat de NS zich nog maar weinig missers kan permitteren.
“ Als er kritiek is op deze lijn, dan moeten wij ook echt alles uit de kast halen om het beter te doen. Wij hebben echt goed gekeken, er zijn volgens mij op dit moment geen andere partijen die er zomaar op kunnen. Maar laat het gewoon gebeuren, ik zie het als een aanmoediging aan de hele NS om te laten zien: de prestatie moet ook op die lijn naar een hoger niveau. ”

Samenvatting van het televisieprogramma Buitelhof. Bron: Joop

boxtel 2