De meest krachtige locomotief ooit

Advertentie

Stadler Rail bouwt ’s werelds grootste en krachtigste locomotief ooit voor het Braziliaanse lading bedrijf MRS Logística SA. MRS opdracht bestaat uit  zeven van deze locomotieven bij Stadler, met een waarde van ongeveer 60 miljoen euro (inclusief reserve materialen) besteld, met nog eens een optie voor drie van deze locomotieven, voor de vracht spoorlijn van Sao Paulo naar de haven van Santos. Zij worden geleverd in 2012/2013. Dankzij het hoge niveau en innovatie van dit werkpaard, heeft Stadler Rail deze orde voor het Zwitserse bedrijf binnen gehaald. Peter Jenelten, Executive Vice President Marketing & Sales bij Stadler Rail Group, is verheugd over de opdracht voor deze unieke locomotief: “Dit geeft Stadler Rail de kans om haar innovatie-kracht weer te tonen. Dankzij ons ervaren technisch team, zijn we in een positie om al onze klanten op maat gemaakte oplossingen aan te bieden.“ In de afgelopen jaren heeft Stadler ook nieuwe treinen gebouwd voor de Zwitserse Jungfrau Railway en de Matterhorn Gotthard Bahn, de Zugspitzbahn in Beieren, de FGC in Catalunya en het Griekse OSE. Bovendien kreeg Stadler het afgelopen najaar een opdracht van de Zwitserse Brünig tandradbaanlijn. Het grote Braziliaanse lading bedrijf MRS Logística SA heeft deze zeven krachtige tandrad goederenlocomotieven bij van Stadler Rail besteld, vooral voor het gebruik met zware treinen die ijzererts over de vracht lijn van Sao Paulo naar Santos, waarin een 9 kilometer lange helling zit, te vervoeren. Met een vermogen van 5.000 kW, 700 kN trekkracht bij het starten en een lengte van bijna 18 meter per voertuig, zijn zij de grootste en meest krachtige tandrad locomotieven ooit. Twee van deze locomotieven in dubbele contractie zal een trekvermogen van 750 ton op de 104 ‰ hellingbanen, wat betekent dat ze 50% krachtiger zijn dan die welke momenteel in gebruik. De vier-assige locomotieven hebben twee draaistellen. Naast dit soort werkpaarden produceert Stadler Rail ook passagiers rijtuigen en locomotieven en is de grootste fabrikant ter wereld van tandrad voertuigen.