De eerste diesel elektrische trein voor Veolia

Veolia Transport en Stadler Rail vierden afge36-en oktober gezamenlijk de roll out van het eerste diesel elektrische treinstel type GTW in het Zwitserse Bussnang. Begin oktober 2006 heeft Veolia bij Stadler 16 GTW treinstellen besteld met een waarde van 50 miljoen. Vanaf eind november 2007 worden deze treinen ingezet op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. De Maaslijn start in het Stadsgwest Arnhem/Nijmegen en loopt via Noord-Brabant naar Limburg.

De nieuwe GTW generatie
Veolia Transport heeft een jaar geleden bij Stadler tien twee elige (GTW 2/6) en zes driedelige (GTW 2/8) reinstellen besteld. Vandaag, iets meer dan een jaar later, kunnen beide bedrijven de roll out van het eerste geledetreinstel vieren.
̈Wij zijn trots dat we bij Stadler deze belangrijke opdracht in zo`n korte tijd uit hebben kunnen voeren. Dit was alleen mogelijk door de grote inzet en engagement van de hierbij betrokken medwerkers. Hiervoor mijn dank! ̈ zegt een tevreden Peter Jenelten, directeur marketing en verkoop bij Stadler. Frank van Setten, directeur van Veolia Transport Rail Nederland, vult aan; ̈Stadler heeft een sleutelrol gespeeld. Dankzij deze nieuwe treinen kunnen we onze beloften aan onze reizigers en de opdrachtgevers al binnen één jaar waarmaken. Het vervoer op de Maaslijn kan nu weer de toets der kritiek doorstaan en voldoet aan alle eisen van deze tijd. ̈
De Veolia treinen voldoen aan de nieuwe EU veiligheidsnorm EN 15227. De treinen hebben een extra versterkte neus.

Kenmerken van de Veolia vloot
De driedelige treinstellen hebben 193 zitplaatsen, terwijl de tweedelige 124 zitplaatsen bieden. De treinen zijn in de Veolia Transport huisstijl uitgevoerd, zodat de samenhang met bus en regiotaxi in Limburg helder is. De treinen zijn toegankelijk voor reizigers met een handicap, hebben een automatisch reisinformatiesysteem en een optimale klimaatregeling.
Er is ruimte voor twee rolstoelen en voor fietsen. In de 1e klas is een 220-volt laptop aansluiting.
De treinstellen hebben 2 onafhankelijke aandrijfsystemen bestaande uit een dieselmotor met generator, een gelijkrichter en een drie fasen asynchrone aandrijfmotor.
Door deze opdracht heeft Stadler de eerste keer voor Veolia Transport een opdracht uitgevoerd, terwijl het om de tweede opdracht in Nederland gaat. In Groningen en Friesland rijden inmiddels ook Stadler treinen.

1 Reactie op De eerste diesel elektrische trein voor Veolia

  1. Heeel mooie treinstellen.
    Ik hoop dat ze ook een keertje uitkomen
    in model schaal 1:87

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: