De spoorvrachttak van DB Schenker gaat met Europese vrachttreinen via de Kanaaltunnel en over het hogesnelheidstraject in het zuiden van Engeland van en naar Londen rijden. Dit is de enige Europese HSL spoorlijn in het Verenigd Koninkrijk. DB Schenker kan daarbij grotere en hogere spoorwagons inzetten dan die op het Europese vasteland gebruikelijk zijn. Het spoorbedrijf verwacht in eerste instantie vijftien goederentreinen per week naar de Britse hoofdstad te laten rijden. De opening was teven een doopplechtigheid van een locomotief ‘Marco Polo’ van DB Schenker Rail in het Tunnel depot op Dollands Moor, nabij Folkestone. Voorafgaand aan de introductie zijn vijf maanden lang uitgebreide testen uitgevoerd op de spoorbaan, waarover ook de Eurostar-treinen rijden. Voor de benodigde aanpassingen en het verdere onderzoek heeft de Europese Commissie een subsidie verleend uit het Marco Polo-programma. Vandaar ook de naam van de locomotief. Directeur Alain Thauvette van DB Schenker Rail: ‘’We verwachten de eerste vaste diensten met grote Europese containers vanaf deze herfst in te voeren. Met de capaciteit voor vijftien treinen per week zullen de wegen rond Londen wat stiller worden. Bron en foto DB Schenker – England
Gerelateerde berichten
Zakenreiziger neemt veel vaker de trein
De trein wordt steeds populairder, zeker onder zakenreizigers die de Europese steden tot circa 600 kilometer bezoeken. Uit onderzoek van ATPI, blijkt dat Frankfurt , London en Parijs de top 3 onder zaken reizen zijn. […]
Weer 12 vluchten minder Londen-Amsterdam
Zoals je deze ochtend misschien al oppikte in de pers in het Verenigd Koninkrijk, verkoopt Eurostar, die het Verenigd Koninkrijk verbindt met het vasteland van Europa, vanaf vandaag tickets voor de derde dagelijkse trein rechtstreeks […]