DB plannen Magneetbahn in München

Advertentie

In het Duitse Lathen, vlak over de grens bij ter Apel is een testbaan aangelegd voor de door Thyssen ontwikkelde Transrapid, oftewel de eerste magneetzweefbaan. Na Las Vegas en Singapore wordt vermoedelijk de aanleg van een 38 kilometer lange magneetzweefbaan tussen het centraal station van München en de luchthaven ‘Franz-Josef Strauß’ de eerste commerciële toepassing in Europa. De reistijd kan daarmee verkort worden van 45 minuten met de huidige S-Bahn tot 10 minuten met een magneetzweefbaan. Door het ongeluk eind september 2006 op de testbaan werden de veiligheid eisen in München bij gesteld. De oorzaak van het ongeluk zou een menselijke fout zijn. De magneettrein, die van afstand wordt bestuurd, botste met hoge snelheid op een onderhoudswagon. Die wagon maakt eens per dag het traject schoon, maar hoort alleen in gebruik te zijn als er geen treinen rijden. Wanneer men hier klikt , kan men een computer animatie zien van de DB-bahn zoals deze nu in de planning ligt tussen München CS en de luchthaven van de Beierse hoofdstad.

Het bedrijfsleven van onze noordelijke provincies kijkt belangstellend naar de andere kant van de grens, nabij Ter Apel waar de Transrapid over het Duitse proeftraject zweeft. Dat snelle vervoermiddel zou, in de vorm van een Zuiderzeelijn tussen Schiphol en Groningen, de economische isolatie van het Noorden teniet doen, zeker als de lijn verder gaat richting Bremen en Hamburg. De Nederlandse regering heeft toegezegd dat de komende tien jaar fors wordt geïnvesteerd in een verbinding naar het noorden. De noordelijke provincies verkiezen inmiddels een magneetzweefbaan boven een hogesnelheidslijn. Een politicus verklaarde: “Het Noorden heeft dan zelfs geen regionale steun meer nodig”. De aanlegkosten zouden zelfs lager zijn dan de zo omstreden hogesnelheidslijn. Bij de Zuiderzeelijn moet de overheid een forse duit in het zakje doen. Dat ligt anders bij het recent voorgestelde project Rondje Rondstad. Volgens het consortium Transrapid Nederland kan over pakweg tien jaar een magneetzweefbaan de bevolkingscentra van West-Nederland met elkaar verbinden. De beperkte benodigde overheidsbijdrage verhoogt de kans op succes. Naast Siemens, fabrikant van de Transrapid, maken de Nederlandse bouwbedrijven Holland Beton Groep en Ballast Nedam en de bank ABN AMRO deel uit van het consortium.

Elk treinstel heeft een gewicht van 53 ton. De twee buitenste kunnen 92 passagiers vervoeren, de middelste 126. Goederenstellen zijn iets lichter, 48 ton, en kunnen vijftien ton aan gewicht vervoeren. De motor, met een vermogen van 30 MW, levert een maximale stuwkracht van 330 kilonewton. Een grotere versnelling is niet comfortabel. Binnen vier minuten kan de Transrapid al met meer dan vierhonderd kilometer per uur over de baan zweven.

In Japan en de VS werken onderzoekers eveneens aan magneetzweefbanen en magneetaandrijvingen. Alhoewel de Japanse en Amerikaanse systemen uitzicht bieden op nog energiezuiniger vervoer, loopt de Duitse Transrapid qua ontwikkeling voorop. Hij is inmiddels genoemd als het ideale vervoermiddel tussen Las Vegas en Los Angeles. In een Zwitsers plan, Swissmetro, moet de Transrapid in een nationaal tunnelnet gaan zweven. Een verlaagde luchtdruk in de tunnels maakt de luchtweerstand kleiner.

1 Comment

  1. Had al veel eerder kunnen worden aangelegd! Is de perfecte manier van vervoer over de grond. Zou een veel beter alternatief voor het noorden zijn dan de huidige aanleg van de Hanzelijn: een geldverspillend project met de impact van de Betuwelijn… !!

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.