Comfort en nog eens Comfort

Advertentie

Wachtende op de onthuldiging

In de wagenloods in Amersfoort was vandaag de presentatie van de nieuwe Alstom NS ICNG. NS sloot in juli 2016 het contract met de Franse treinfabrikant Alstom voor de levering van 79 nieuwe, snelle Intercity’s die in 2021 moeten gaan rijden. Met een optie van meer dan 150 stuks. Direct na het sluiten van dit contract zijn Alstom en NS gaan werken aan het ontwerp. Bij de ontwerpfase zijn naast de officiële belangengroepen ook reizigers betrokken via het Trein Test Team. Zij hebben o.a. hun bijdrage geleverd tijdens de stoelentest voor de nieuwe Intercity.
Om precies 10:00 uur werd de radio-televisie en pers welkom geheten door Maarten Bakker, programmamanager ICNG. Leontien Verkaik, projectmanager ICNG vertelde hoe de loop van de bestelling bij Alstom in zijn werk is gegaan, waarna de officiële onthulling van de mockup plaats vond. Iedereen stond te popelen om met de rondleiding de trein van binnen te zien, waar iedereen in de gelegenheid werd gesteld om vragen te stellen.
Volgens ons is het een mooie “International” trein geworden, waarin het comfort erg groot is. Maar liefst 25.000 nieuwe zitplaatsen komen er vanaf 2021 geleidelijk bij. Kunst speelt een belangrijke rol in NS-treinen.
In Telegraaf is vandaag aandacht besteed aan de komst van de nieuwe Intercity Zij vinden het ’Het neusje van de zalm’ oftewel een Supertrein. Een heel leuk artikel. Maar om teleurstellingen of misverstanden te voorkomen, heeft de NS  één dingetje recht gezet. In de kop van het artikel staat dat NS met de komst van de nieuwe treinen een “zitplaatsgarantie” biedt. Dit is natuurlijk niet zo. Ook het commentaar van voorman Rikus Spithorst van belangenclub Voor Beter OV heeft zijn bedenkingen. „Ik heb geen enkel vertrouwen in de elektronica. Deze flitstrein moet op gemengd spoor worden ingezet met verschillende beveiligingssystemen. Dat kan nooit goed gaan. Dit zogenaamde ei van Columbus is jaren te laat en op drijfzand gebaseerd. Het wordt het volgende fiasco op de hsl.” Een beetje jammer de trein heeft nog geen meter gereden. Hopelijk krijgt hij geen gelijk.
De treinreiziger werkt, leest of kijkt naar buiten en wil graag lekker zitten, dus het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers betrokken bij het ontwerp via het Trein Test Team: een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Meerdere stoelen zijn door hen getest en beoordeeld. Het Trein Test Team heeft ook gekeken naar de indeling in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.
Nadat het definitief ontwerp is vastgesteld wordt een serie testtreinen gebouwd om verschillende tests uit te voeren in binnen- en buitenland. Ondertussen worden duizenden monteurs, conducteurs technici en machinisten opgeleid om vanaf 2021 de trein stapsgewijs te kunnen introduceren.

•79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.

 •Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.

 •Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgt de NS dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.

Plassen in de bosjes

•Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, (Soms twee bij elkaar, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent.

Bij Alstom is men al begonnen met de vloer van de nieuwe ICNG

1 Comment

  1. Onbegrijpelijk citaat van dhr. Spithorst. We rijden al decennia met verschillende treinbeveiligingssystemen, denk aan ATB-EG ATB-NG. Ook wisselingen tussen nationale systemen onderling en van/naar ETCS zijn al vele jaren volstrekt betrouwbaar. Misschien denkt dhr. Spithorst dat de problemen met de Traxx-locs ‘de schuld zijn van ETCS’. Dat zou de falende leverancier ons maar al te graag doen laten geloven! Je kan nog beter de spoorkaboutertjes de schuld geven – dan valt er nog wat te lachen 😛

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.