China is weer de snelste

De topsnelheid van de Chineese hogesnelheidstreinen was 300 km per. Tijdelijk was deze verlaagd door de enorme ongelukken van een paar jaar geleden. Maar nu gaan zij weer sneller rijden tot meer dan 350 km per uur. Dit geld voor het traject Beijing en Shanghai.  De treinen zijn uitgeroepen tot “Fu Xing” – Chinees voor verjonging – dit is in overeenstemming met het nationale regering ontwikkelingsplan.  Alle nieuwe treinen zijn uitgerust met een verbeterde bewakingssysteem zodat de treinen automatisch stoppen in het geval van een noodsituatie. Deze werden bij Bombardier besteld. Nu alles er weer veilig uitziet wil men kijken of men misschien sneller rijden kan (400km per uur).  Het ging al heel hard, maar het reizen over het spoor in China wordt binnenkort wel heel erg snel. De kogeltrein tussen Peking en Sjanghai die over een maand in gebruik wordt genomen kan een recordsnelheid van 400 kilometer per uur halen.  Daarmee laat China wederom zien de wereldwijde leider te zijn als het gaat om efficiënte infrastructuur. De reistijd van China’s hoofdstad naar de havenstad of v. v. ruim 1300 kilometer, die 600 miljoen keer per jaar wordt afgelegd – bedraagt nu nog bijna vijf uur, met de nieuwe treinen gaat daar nog eens een extra uur vanaf.

Het netwerk hogesnelheids treinen is de afgelopen jaren explosief uitgebreid. Bijna elke uithoek van China is nu per hogesnelheidstrein te bereiken. Hierdoor neemt het aantal reizigers snel toe. Zeker omdat de voordelen ten opzichte van binnenlandse vliegverkeer groot zijn. Geen lange wachttijden en minder vertragingen en zeker meer comfort. HSL is een van China’s meest succesvolle exportproducten. Overal ter wereld legt China lijnen aan, ook in Europa wil men dat. Bron en foto: diverse kranten en Bombardier

%d bloggers op de volgende wijze: