China het ideale startpunt naar Europa

Advertentie

Het grootste Rail Cargo overslagbedrijf in Chengdu in het zuidwesten van China is altijd in bedrijf. De kranen zijn hard aan het werk, containers zweven van vrachtwagens op goederentreinen. De containers zijn gevuld met computers, kleding, zelfs auto’s.

Tot vorig jaar ging alles van Sjanghai over zee naar Europa, maar nu is de reis teruggebracht van zes naar twee weken. De treinen gaan rechtstreeks naar Europa via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland en worden gelost of overgeladen in Polen om doorgevoerd te worden naar hun eindbestemming.

bbc hsl
Een hogesnelheidstrein rijdt op de spoorlijn naar Peking in Nanning, het zuiden van China – Foto: BBC website

China heeft al miljarden uitgegeven om de spoorwegen te verbeteren en heeft het voornemen om haar inspanningen te verhogen en minder afhankelijk te zijn van het buitenland. Tot nu toe hebben de Chinese spoorwegen altijd op techniek uit het buitenland vertrouwd.

Honderdvijftig jaar geleden bouwden de Britten de eerste spoorlijn in China. Het keizerrijk verdacht de buitenlandse kolonialisten ervan om de openstelling van China af te dwingen door middel van het spoor. Europeanen, Russen en Japanners hebben allemaal een rol gespeeld. Recent nog, tien jaar geleden, waren het Franse, Duitse en Japanse bedrijven die high-speedrailverbindingen aan China leverden, maar nu is China begonnen met de bouw van zijn eigen hsl-treinen. Er wordt gesuggereerd dat die vooruitgang te danken is aan gestolen technologie.

China heeft nu een kans om de kloof tussen oost en west te verkleinen. ‘We zijn niet langer een geïsoleerde stad, we zijn een havenstad.’ China is niet langer bekend om haar slechte wegen, ze hebben nu internationale luchthavens en een spoorwegknooppunt gekregen. China is het ideale startpunt naar Europa.

Er is een revolutionaire verbetering van de spoorwegen naar Europa met hogesnelheidstreinen, kriskras door China, drastisch verkorte reistijden, betere vervoersinfrastructuur; alles om meer banen en hogere inkomens voor de Chinezen te creëren. Het vervoer heeft in China een revolutie doorgemaakt en heeft China opengesteld. De railrevolutie is niet zonder tegenslagen verlopen. Het hogesnelheidsnetwerk, dat in 2007 geopend is, was een bron van enorme nationale trots tot er in 2011 een ernstig ongeluk plaatsvond waarbij 40 mensen omkwamen. Drie jaar later is de stemming terug en zien de Chinezen met verbazing hsl-contracten vanuit de hele wereld binnenstromen. De industriewebsite Railway.com noemt de Chinese spoorwegen ‘het visitekaartje in het buitenland’ en de Chinese regering noemt het hsl-netwerk ’s werelds snelste en beste.

Ambitie is nog niet alles. China is niet tevreden met een high-speednetwerk in het binnenland en lucratieve spoorwegcontracten in het buitenland; Peking overweegt zowel de financiering als de bouw van hogesnelheidslijnen van West-China via Centraal-Azië naar Europa en uit Zuidwest-China via Zuidoost-Azië naar Singapore. De uitdagingen zijn enorm: het overtuigen van Centraal-Aziatische beleidsmakers om trajecten in normaalspoor (in plaats van Russisch breedspoor) om te zetten en te beveiligingen. Het lijkt bijna onvoorstelbaar, maar veel spoordeskundigen zouden zijn uitgelachen als je 10 jaar geleden zei dat China’s spoorbouwers marktleider zouden kunnen worden. Bron: BBC Chinese redactie.