China’s HSL nog sneller

Advertentie

Door de auto met even nummers de ene dag te laten rijden en de ander dag met oneven nummers is de smog in Peking aardig verminderd. De Chinezen vinden dit natuurlijk heerlijk en willen nu dat dit zo blijft, maar tegenstanders vinden dat de regering eerst het openbaar vervoer moet verbeteren. China wil met ultrasnelle treinen, die 380 km per rijden en die zij zelf zullen ontwikkelen, in 2012 kunnen reizen. China is van plan om ’s werelds snelste conventionele trein te ontwikkelen voor een nieuw railverbinding tussen de hoofdstad Peking en het financiëële centrum Shanghai. Het Ministerie van de Chinese Spoorwegen zegt de treinen met snelheden tot 380 km per uur te kunnen opvoeren. De nieuwe treinen zullen de meer dan 10 uur durende huidige reistijd tussen de twee steden bijna halveren. De 1300 km hogesnelheidslijn moet binnen vier jaar worden voltooid. Zij beheersen de technologie om dit te verwezen-lijken. Eerder had China gezegd dat 350 km per uur de maximum-snelheid zou worden; dezelfde snelheid zoals die gebruikt wordt op de huidige lijnen, zoals op de onlangs geopende spoorverbinding tussen Peking en de havenstad van Tianjin. Zhang Shuguang, Ministerie van de Chinese Spoorwegen, dat China de technologie die het nodig had beheerst om de treinen te produceren. ” Het is mogelijk om treinen die 380 km per uur rijden in twee jaar te vervaardigen en hen in gebruik te nemen op de Peking-Shanghai hogesnelheidslijn,” vertelde Zhang de China Daily. China investeert zwaar in zijn spoorinfrastructuur, bevordert bestaande lijnen en breidt zijn netwerk tot het verre Tibet – het station van Lhasa – uit. Dankzij de overdracht van de Duitse ICE-technologie (Inter-City Express), gecreëërd door een consortium onder leiding van Siemens, heeft China net voor de start van de Olympische Spelen in augustus een trein aangelegd tussen Peking en Tianjin die een snelheid van 350 kilometer per uur kan halen.
Japan’ s Shinkansen ” kogel trein” en de treinen van Siemens kunnen gemiddeld rond 300km per uur, maar een nieuwe versie van de Japanse trein zou met 360 km per uur moeten rijden wanneer de lijn in dienst gesteld wordt. China’s maglev (zweeftrein), in dienst tussen Shanghai city en de hoofdluchthaven, bereikt snelheden van 430 km per uur, maar krijgt tot op heden nog geen opvolger. Met dank aan Coen Poon