Buechitunnel volgend jaar open

Zwitserland 169 s
Oude en nieuwe wagen van de Jungfraubahn

Berner Oberland Spoorwegen AG (BOB) een onderdeel van de Jungfraubahnen, bouwt een 703 meter lange tunnel tussen Grindelwald en Zweilütschinen om het risico van natuurrampen te minimaliseren. De bouw van deze tunnel begon in augustus 2013 precies één jaar na de fjungfrauboekeestelijkheden rond de 100 jarige Jungfraubahnen. Ter gelegenheid van dit jubileum werd een fotoboek uitgeven, dat nu te bestellen is bij de Jungfraubahnen webschop voor slechts 24 CHF (denk wel aan de portokosten.
Buechitunnel1De Buechiwald spoortunnel is op het bochtige gedeelte van het spoor tussen Zweilütschinen en Grindelwald. De bouw van deze tunnel is de best mogelijke bescherming tegen natuurrampen en het risico op stremmingen op de meest gevaarlijke deel van de route van Interlaken Ost naar Grindelwald tegen te gaan. Bovendien wordt de reistijd verkort. In de volksmond genoemd “Buechi” bypass tunnelproject, bij het dorp Gründlischwand. De bestaande tunnel en de galerij moesten worden vervangen, vanwege de geldende voorschriften.
Het oude traject loopt momenteel via verschillende bochten met een straal van minder dan 100 m en een ongeveer 60 meter lange tunnel en galerij. Dit gedeelte van de spoorlijn, voor en na de tunnel, worden vaak blootgesteld aan verschillende natuurgrillen. Deze omvatten lawines, aardverschuivingen, sneeuw glijbanen en rotsblokken die naar benden vallen. De steile, beboste bergwand vereist ook periodiek verwijderen van bomen en naar beneden gekomen hout na stormen
Voor Berner Oberland Spoorwegen AG, de tunnel is de belangrijkste nieuwbouwproject in 15 jaar. De kosten van het project bedragen 36 miljoen Zwitserse franks. Na een bouwtijd van twee en een half jaar, zal naar verwachting de openstelling van de tunnel zijn bij de aanvang van de dienstregeling 2015/2016

%d bloggers op de volgende wijze: