Brrrrrr

Wissels roepen: Help ik heb het te koud of Help ik krijg het heet. “Niet zo letterlijk, maar wel iets in die trant”, licht Anne Kodde namens ProRail toe. “Of we ook een sms’je terug kunnen sturen naar de wissels? Haha. Nee, dat zou wel mooi zijn. Zo van. We komen eraan.” was het antwoord op vragen van Cobouw.
Onderhoudsaannemers van ProRail krijgen binnenkort per sms door of een wissel te koud of te warm is en kunnen ze sneller ingrijpen als er een storing dreigt. “We gaan het hier niet mee redden, maar het is wel een hulpmiddel om het aantal storingen omlaag te krijgen”, zegt woordvoerder Anna Kodde van ProRail.
In Utrecht voerde de beheerder van spoorwegen de afgelopen maanden een experiment uit met speciale sensoren op wissels. Worden de wissels te koud of te warm, dan ontvangt de afdeling onderhoud van ProRail een sms’je. De proef in en rond de domstad pakte zo succesvol uit dat ProRail 2000 extra sensoren heeft besteld. 1500 daarvan plakt ProRail op wissels. De andere 500 worden uitgerust op overwegen of andere kwetsbare installaties.
Overal in Nederland
“Het is uiteindelijk de bedoeling dat de sensoren op alle wissels in Nederland komen. Maar dat zijn er 7000 dus dat duurt nog even. Vooralsnog rusten we ze uit op de meest cruciale wissels, waar dagelijks de meeste treinen over rijden. In Zwolle, Utrecht, bij Rotterdam en meer van dat soort locaties.”
Het doel? “Uiteindelijk hopen we natuurlijk op minder storingen. Maar dit is nadrukkelijk een hulpmiddel, alleen hiermee gaan we het niet redden. Wel geeft ons dit meer inzicht in wisselverwarming. En willen meer toe naar gepland onderhoud. Big data helpt ons daarbij; het voorspellende vermogen gaat daarmee omhoog.” Aldus ProRail. Bron: Cobouw

 

%d bloggers op de volgende wijze: