Brig Gletsch bahn 100 jaar en De Furka bahn vanavond in Rail Away

Advertentie

IMG_0672s
Probeer in de achterste wagen plaats te nemen

Wanneer u de Matterhorn bahn bezoekt en een rit naar het hoog gelegen Zermatt neemt, denk er dan aan dat u in de eerste of laatste wagon plaats neemt. De foto’s of video die u dan maakt zijn dan adembenemend. Deze tip geldt eigenlijk voor iedere bergbaan. Aangekomen in Zermatt kan, na een heerlijk kopje koffie of een cappuccinootje op het terras van het Bahnstation van Zermatt, gelijk overgestapt worden op de Gornergrat Bahn, ook onderdeel van de Matterhorn Railway. Het Gornergrat station ligt op een hoogte van 3.089 m (de Gornergrat trein maakt de op een na hoogste spoorlijn in Europa na de Jungfrau , en de hoogste spoorlijn in de openlucht van het ons continent. De lijn werd geopend in 1898, en was de eerste elektrische tandradbaan die gebouwd was in Zwitserland. Het Gornergrat station is een startpunt voor vele wandelingen, want het wordt omringd door 29 bergtoppen boven de 4000 meter.
IMG_0680sMaar er is deze zomer meer te beleven, namelijk 100 jaar geleden werd de spoorlijn Brig-Gletsch aangelegd, de voormalige Furka Oberalp Bahn is echt pionierswerk dat moet gezegd zijn. Daarom vierde de Matterhorn Gotthard Bahn samen met haar partners, werknemers en het grote publiek tijdens deze zomer groots de verjaardag. In de plaatselijke toeristische bestemmingen Brig-Simplon, Belalp, Aletsch Arena en de Upper Goms werden de festiviteiten georganiseerd. Dit alles samen in samenwerking met het toerisme en de Matterhorn Gotthard Bahn en de partner-Furka-Oberalpbahn.
Hoe het begon
In het jaar 1914 was de opening, gedomineerd door Franse financiers Compagnie Suisse du chemin de fer de la Furka Brigue-Furka-Disentis (BFD) maar in 1911 begon de aanleg van de spoorlijn van Brig richting Gletsch. Ongeveer 900 werknemers waren betrokken bij de bouw van het 46,27 km lange traject. Totaal werd 1.087 meter hoogteverschil overbrugt, plus 22 grote bruggen en viaducten, twee tunnels werden gebouwd. Op 30 juni 1914, werd de route Brig – Gletsch officieel feestelijk geopend. De bouw van de verdere route naar Disentis werd tijdens de Eerste Wereldoorlog voltooid. Pas in 1926 kon het gehele traject van Brig naar Disentis in gebruik worden genomen. In 1982 werd het mogelijk het hele jaar door de route te gebruiken, door de opening van de 15.44 km lange Furka-basistunnel. In 2003, werden de Furka Oberalp Bahn samengevoegd met de Matterhorn Gotthard Bahn en gaan verder onder de huidige Matterhorn Gotthard Bahn.
Vandaag de dag neemt de Furka-tunnel voor MGBahn, de oost-west verbinding door de Alpen, een centrale rol. De hoge bergbaan is afgesloten voor normaal trein verkeer met de opening van de Furka-tunnel, maar in 1983 werd door treinliefhebbers de club Furka opgericht en begon met de restauratie van de spoorweg en het repareren van het rollend materieel. In de laatste 25 jaar, hebben treinliefhebbers als vrijwilligerswerk bereikt dat de route in augustus 2010 op het gehele berg gedeelte van Opper-Forest (VS) naar Realp (UR) hervat kon worden. Nu biedt Furka-Oberalp-Bahn (FO) elk jaar tijdens de zomermaanden, stoom ritten op de berg route naar.

Swiss Pass
Bestel de Swiss Pass voor goedkope treinreizen in Zwitserland. Met de Swiss Pass van Swiss Travel System reist u flexibel met Zwitserse treinen, bussen en schepen. De overzichtskaart vanSwiss Travel System toont waar de Swiss Pass precies geldig is. De Swiss Pass is ideaal voor treinreizen in Zwitserland en kan door iedereen die buiten Zwitserland of het vorstendom Liechtenstein woonachtig is, gekocht worden. De Swiss passen van Swiss Travel System zijn 4, 8, 15, 22 dagen of een maand geldig, op alle treinen, maar ook in de bus- en botennet in geheel Zwitserland. Maar ook het openbaar vervoer in de steden zoals de trams en bussen zijn inclusief. Maar er is meer: 50% korting op de meeste Bergbanen. Gratis entree in meer dan 470 musea. Voor prijzen van deze geweldige pas waarmee u relaxed door Zwitserland kan reizen, zijn hier te vinden.

Rail Away, Zwitserland 3D, Flüelen – Göschenen – Realp – Furka

furka Rail awayOp een reis door Zwitserland kan men ook eens de rit rijden die Rail Away maandag 25 augustus ’s avond op de televisie laat zien. Zij zoeken het hooggebergte van de Alpen op; een gebied vol dalen, meren, passen en gletsjers. Vanuit het historische hart van Zwitserland, waar in 1291 de Zwitsers de onafhankelijkheid uitriepen,vertrekken wij per stoomtrein om de Furkapas over te steken. Flüelen, prachtig gelegen aan een van de uitlopers van het Vierwoudstedenmeer, is het vertrekpunt van onze treinreis. Met de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) verplaatsen we ons over de Gotthardspoorlijn, die noord- en zuid-Zwitserland met elkaar verbindt en dwars door het bergmassief van de Alpen gaat.
We passeren liefst drie maal het kerkje van Wassen. De trein moet hier zo sterk stijgen dat er in het bergen verschillende keerlussen zijn aangebracht, waardoor de treinreiziger drie keer rond het kerkje ‘cirkelt’. In Wassen stappen we uit om de ‘Alpabzug’ mee te maken: het jaarlijkse feestmoment waarop de koeien na een verblijf van enkele maanden in het hooggebergte weer terugkeren naar het dal. Hier zullen ze met het oog op de snel invallende winter, de komende maanden verblijven.
Eindstation van de SBB is Göschenen. Hier stappen we over op een andere lijn, de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Die gaat over de Schöllenenkloof, waar ruim 200 jaar geleden de Fransen en Russen onder leiding van generaal Suworow met elkaar vochten. Inzet was -opnieuw- de Gotthardpas. Via het bergdorp Andermatt gaan we naar Realp. Daar stappen we over op de stoomtrein van de Dampfbahn Furka Bergstrecke voor een tocht die ons naar de top van de Furkapas op 2000 meter hoogte zal brengen.
De oude stoomtreinen moeten er flink aan trekken om de klim naar boven te kunnen maken. Puffend en stomend doet de locomotief zijn werk.
We passeren onder meer de beroemde Steffenbach-Klappbrücke. Elk najaar wordt de brug ontmanteld, omdat hij anders door zware sneeuwval en lawines zou bezwijken. Zodra het voorjaar aanbreekt, wordt de brug weer opnieuw opgebouwd. Medio juni, als de laatste sneeuw is weggesmolten, wordt de dienstregeling van de Furka-stoomtrein weer hervat. Dat het uitzicht boven op de Furka meer dan de moeite waard is, spreekt voor zich!

Uitzending: maandag  25  augustus  2014,  19.55 uur  EO,  Nederland  2

MA-Railaway