Brennertunnel wordt een feit

Advertentie

Wat de Zwitsers kunnen, kunnen wij ook hebben de Oostenrijks vermoedelijk gedacht. Want om al het vrachtverkeer tussen Duitsland en Italië via de nieuwe St.Gotthard tunnel te laten vervoeren, daar verdient Oostenrijk niets mee. De aanleg van de Brennertunnel, onder de Alpen door tussen Oostenrijk en Italië gaat nu definitief door, dat hebben de verkeersministers van beide landen in Rome afgesproken. Door een overeenkomst te tekenen voor deze tunnel. De treintunnel moet het vrachtwagenverkeer door Tirol en over de Brennerpas terugdringen. In 2022 moet de 56 kilometer lange tunnel (dat is 1 km korter dan de Gotthardtunnel) klaar zij, maar dat zal wel een paar jaar uitlopen. De aanleg stond in februari nog op losse schroeven, doordat Oostenrijk en Italië de financiering niet rond kregen. Inmiddels is dat schijnbaar wel gelukt wel gelukt.
De Brennertunnel is een geplande 56 kilometer lange spoortunnel door het Brenner- massief. Het Traject zal lopen vanaf Innsbruck Hauptbahnhof in Oostenrijk tot Franzensfeste (Fortezza) in Italië, ter vervanging van een deel van de huidige spoorlijn Brenner . De lijn maakt deel uit van de Berlijn via Munchen naar Palermo. De Brennerpas in de Alpen op de grens tussen Oostenrijk en Italië , is een van de belangrijkste verbindingen tussen Noord- en Zuid Europa en de snelweg! is berucht om zijn vaak zeer lange files. Ook de vervuiling van dit verkeer is een belangrijke politieke kwestie, niet alleen in de aangrenzende vallei van de rivier de Inn, maar ook voor de Europese Unie politiek. De hoop is nu dat deze tunnel de situatie sterk verbeterd.
Het project wordt gefinancierd door Oostenrijk en Italië en een bijdrage van de Europese Unie. Vanwege de omvang van de grote van het project (het zal ’s werelds tweede grootste tunnel worden, na de Gotthard-tunnel ) De voorspelling is dat er zo’n 320 goederentreinen en 80 passagierstreinen na de voltooiing van de tunnel dagelijks gebruik van deze tunnel zullen maken. De reistijd van Innsbruck naar Bolzano zal worden teruggebracht van 2 uur tot 50 minuten. Dat is nog eens een tijd winst. tekening: Tunnelproject