Breda opent multifunctioneel station ( nu met Openings foto)

Advertentie

breda-op

prorail-openingbreda-005s
De officiële opening met o.a. de staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de heren Eringa (president-directeur ProRail) Roger van Boxtel (CEO NS).

Niet iedereen is blij met dit nieuwe station
Het nieuwe station in Breda is na ruim vier jaar bouwen klaar om feestelijk te worden geopend. Het is een gebouw dat veel meer is dan een station, waarin mensen kunnen wonen, werken, winkelen, reizen en parkeren. En dat alles onder één dak! NS, ProRail en de gemeente Breda opende vanmiddag officieel in aanwezigheid van staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant dit nieuwste station en natuurlijk de heren Eringa (president-directeur ProRail) Roger van Boxtel (CEO NS). De opening vormt de start van een spetterend feestweekend op en rond het nieuwe station.
Het is vier jaar een grote rommel geweest, maar nu is dan eindelijk de opening van dit nieuwe station in Breda. Vandaag was de officiële opening van het multifunctionele gebouw, dat na Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal en Den Haag Centraal en voor Utrecht Centraal. Dit is het vierde station waar de hogesnelheidstreinen veilig doorheen kunnen rijden. Zoals tegenwoordig is ook dit station de ontvangst kamer van Breda geworden. Architect Koen van Velsen is zeer tevreden, aldus in een filmpje op de site van ProRail. In het nieuwe station Breda kan je alles vinden zoals, woningen, kantoren en dat allemaal onder één dak.
Het gebouw zeer multifunctioneel, zo bestaat uit een ov-terminal voor de trein en bus, 22 000 m² kantoorruimte, 9000 m² voor detailhandel, 150 woningen en in totaal vier fietsenstallingen met ruimte voor ongeveer zesduizend fietsen. Ja en bovenop het dak is parkeergelegenheid voor 720 auto’s. Je kan de auto naar boven zien rijden als je op de trein staat te wachten. De hellingbanen die toegang geven tot het parkeerdek, lopen zichtbaar tussen de trein- en bus perrons omhoog.
Zowel aan de centrumzijde als aan de kant van de wijk Belcrum ligt een groot plein, dat ook deel uitmaakt van het complex. Een ondergrondse voetgangerspassage van 36 m breed met daarin een apart fietspad verbindt beide delen van de stad met elkaar.
Belangrijkste aanleiding voor de totale vernieuwing van het station was de komst van de hogesnelheidstrein, waarvoor Breda nu ook een halte vormt. Het complex, dat het oude station in alle afmetingen ruimschoots overtreft, moet een groei van reizigers mogelijk maken.
Maar de meningen over de uitstraling verschillen heel erg. Bij de openingen van station Rotterdam Centraal in 2014 en Arnhem Centraal in 2015 schoten superlatieven voor de architectuur tekort. En wie begin 2016 bij de opening van Den Haag Centraal naar het oogverblindende dak keek, was de kritiek op het vernieuwde station die er was, weer snel vergeten. Hoe anders zijn de reacties op het nieuwe station Breda. Breda voerde bijvoorbeeld in mei al een lijstje van laagst gewaardeerde stations aan. Reizigersvereniging Rover stelde het lijstje op na een enquête onder haar leden.
Reizigers spraken, zo was te lezen in het regionale dagblad BN DeStem, over een ‘betonnen bak die veel te groot en onoverzichtelijk’ is. Het ‘licht is vervelend, geen zonlicht’. Het station voelt ‘verlaten, afgelegen en onveilig aan’. Kortweg niets was goed. ‘Deze stijl spreekt reizigers blijkbaar niet aan’, concludeerde Rover in het rapport. Nu het station klaar is om de reiziger te ontvangen, blijft dezelfde kritiek bestaan.
Samenwerking
In opdracht van NS, ProRail en de gemeente Breda heeft de bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks in Breda een uniek station gebouwd. Een ov-terminal met zes sporen, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dak is parkeergelegenheid voor 720 auto’s en in de ondergrondse passage zit 9000m2 detailhandel en voorzieningen. Verder telt het station twee onbewaakte en twee bewaakte fietsenstallingen met ruimte voor circa 6000 fietsen. Dat alles in een karaktervol ontwerp van architect Koen van Velsen waar het aangenaam verblijven is. De bouw is mede mogelijk gemaakt dankzij financiële bijdrages van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Noord-Brabant.

Vier dagen feest
De officiële opening van het station vormt het startsein van een vier dagen durend spetterend feest in en rond het nieuwe station waarbij de thema’s vinden, binden en verbinden centraal staan. Op en rond het station zijn op 8, 9, 10 en 11 september allerlei activiteiten zoals dans, muziek, theater en stoomtreinen. Het is dat weekend ook Open Monumentendag met als icoon natuurlijk het nieuwe Bredase station.

foto’s: ProRail