Bombardier versterkt beveiligingssystemen

Advertentie

Berlijn, 24 november 2011 –Bombardier versterkt beveiligingssystemen op het Nederlandse spoor en staat op het punt als topleverancier van spoorwegtechnologie,om op één van Europa’s drukste spoorlijnen de eerste toepassing mogelijk te maken van een combinatie van het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System)- level 2 – én het conventionele beveiligingssysteem ATB (Automatische Treinbeïnvloeding). De spoorlijn tussen Amsterdam en Utrecht is nu uitgerust met het BOMBARDIER INTERFLO 450 systeem en heeft sinds september de toestemming deze combinatie van systemen in commerciële dienst te gebruiken. Het is niet alleen voor Bombardier, maar ook wereldwijd, een belangrijke eerste toepassing van gemengde beveiligingssystemen. Elke dag wordt door meer dan 500 internationale, intercity, stop- en goederentreinen gebruik gemaakt van deze viersporige lijn van 30,5 km. Dankzij ERTMS zullen deze treinen in staat zijn met hogere snelheden te rijden, tot 160 km per uur. De lijn kan nu dienen als route voor goederentreinen tussen de Amsterdamse haven en de Betuwelijn, die Rotterdam met Duitsland verbindt. De lijn is voorbereid voor een toekomstige toename van ERTMS-verkeer, waarbij het mogelijk is dat zowel ERTMS level 2 treinen als conventioneel uitgeruste treinen dezelfde lijn tegelijkertijd te gebruiken. De toestemming tot commerciële toepassing van dit gemengde beveiligingssysteem werd gegeven nadat de nodige veiligheids-kwalificatietests met succes waren afgesloten, waarbij een ERTMS testtrein een afstand van 16.000 km heeft afgelegd. Op deze geüpgrade lijn leverde Bombardier eerder al het conventionele beveiligingssysteem, toen de lijn in 2007 werd uitgebreid tot een viersporige lijn. Roger Hall, Country Leader Benelux, Rail Control Solutions, Bombardier Transportation, zei: “Deze upgrade demonstreert dat Bombardier technisch baanbrekend werk verricht door het implementeren van een ERTMS-toepassing met een gemengd beveiligingssysteem. Het is een belangrijke verbetering voor deze drukke lijn, zowel voor het reizen met de trein als voor de transportverbindingen in Nederland. Bombardier is een van de voornaamste leveranciers van spoorwegtechnologie in Nederland en deze nieuwste mijlpaal draagt verder bij aan de goede reputatie van onze techniek. Wij hopen de goede samenwerking met onze klanten voort te kunnen zetten bij de verdere moderniseringen van het spoornet en de bijbehorende systemen.” 2/2

Bombardier testetrein tijdens Railtech in Amersfoort

Bombardier investeert veel in onderzoek en R&D van ERTMS/ETCS technologie en Bombardier’s INTERFLO ERTMS level 1 en level 2 technologieën worden geleverd in Europa en Azië, voor meer dan 2.500 voertuigen, 15.000 km spoorweg en in 16 landen. In China leverde Bombardier het beveiligingssysteem voor de ERTMS-lijn met de hoogste snelheid, maar Bombardier leverde ook de eerste met level 2-uitgeruste treinen, en was verantwoordelijk voor de eerste regionale implementatie van ERTMS in Zweden, als onderdeel van een kaderovereenkomst voor ERTMS implementaties in Zweden en Noorwegen. Bombardier ERTMS technologie werd eveneens in bedrijf gesteld in Korea, Taiwan en Spanje. Naast de levering van de eerste ERTMS technologie in Algerije en Polen is Bombardier onlangs begonnen aan soortgelijke projecten in Kroatië en Hongarije.