Bombardier maakt met China weer 15 CRH380D treinen

Advertentie

CRH380DBerlijn, Duitsland – 2 september 2015 – Bombardier Transportation heeft vandaag bekend gemaakt dat zij met haar Chinese joint venture, Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation Ltd (BST), een contract met China Railway Corp. (CRC) heeft getekend voor 15 CRH380D zeer hogesnelheidstreinen voor het snelgroeiende hogesnelheidsnet van China. Het contract voor 15 acht-wagen treinstellen heeft een waarde van ongeveer € 339.000.000.
Bombardier is voor 50% eigenaar van BST, partner van MVO Sifang Rolling Stock Co., Ltd. Op basis van eerdere bestellingen, kan BST meteen beginnen met het leveren van de nieuwste generatie hogesnelheidstrein CRH380D. Het vertrouwen van de Chinese spoorwegen in BST is erg groot van wegen het toonaangevende high tech product.
Jianwei Zhang, voorzitter van Bombardier China zei: “China heeft nu ’s werelds langste operationele spoorwegnet in kilometers en het grootste aantal hogesnelheidstreinen. Bombardier is erg trots op de China’s nieuwe hogesnelheidslijn, het is een zeer high speed rail project. Wij zijn ervan overtuigd om meer rail apparatuur te leveren met de meest geavanceerde rail-technologie voor China vanuit China.”
De nieuwe treinstellen kunnen een maximale snelheid van 380 km per uur halen. De CRH380D is een nieuwe generatie high speed elektrische motorstellen ontwikkeld door BST. Het wordt aangedreven door BOMBARDIER ECO4 technologie en een zeer efficiënte BOMBARDIER MITRAC voortstuwing en besturing, zowel door een aparte Bombardier Chinese joint venture, Bombardier CPC Propulsion System Co, Ltd (BCP) geleverd.
De CRH380D EMU bestaat uit acht aluminium carrosserie wagens en is uitgerust met een VIP wagen, eerste klas, tweede klas en een restauratierijtuig. De treinstellen zullen worden geproduceerd bij Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation productiefaciliteiten in Qingdao, China. Techniek zal plaatsvinden in Qingdao en Bombardier centra in Europa met projectmanagement en componenten geleverd vanuit vestigingen in Europa en China.