Boeken voor trein liefhebbende vader

De derde zondag in juni is het Vaderdag. Dan is het een uitstekend idee om hem op deze dag in plaats van sokken, een boek te geven over zijn grootste hobby: treinen.  Zoals ieder jaar zet de redactie van Treinennieuws.nl er een paar op een rijtje. Vandaag de Nederlandse boeken.

SPOOR 24 geeft ook dit jaar weer, in woord en beeld, een uitgebreid overzicht van de spoor- en tramwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten. Een boek om bij te blijven, van jaar tot jaar en dat in iedere boekenkast van een treinliefhebber hoort te staan.
Deze nieuwste editie is ingedeeld in de volgende hoofdstukken: Reizigersvervoer – Goederenvervoer – Afvoer, sloop en verkoop – Railmusea en Infrastructuur
Met speciale aandacht dit jaar voor de Treinbotsing Amsterdam – het afscheid Beneluxtrein naar Antwerpen – DH-inzet in Argentinie en Uruguay, Polen en Roemenie – Lokaalspoorrijtuigen naar MBS – Stoom en diesel bij de RTM – Hanzelijn naar testfase en opening – Combiproject Bijverdal – de in aanbouw zijnde Spoortunnel in Delft – Randstadrail-voertuigen op HTM-lijn 2 – tot slot Groningen niet opnieuw tramstad

Spoor 24


Afmeting: 21 x 29,7
Omvang: 144 pagina’s
Auteur: P. van der Meer / M. van Ee
ISBN: 9789060133392
Prijs: € 29,90

Met de bus mee
Het streekvervoer in Nederland van toen naar nu
Deel: Van de Marne naar de Meuse in 1963
Aan tal van vervoertakken en vervoermiddelen zijn in Nederland boeken gewijd. Vergeleken met de andere vervoertakken en vervoermiddelen, zoals het spoorvervoer, de (spoor)trein en tram , is het streekvervoer per bus in Nederland echter tamelijk onderbelicht gebleven, althans als vervoerstak. Dat is onterecht, zeker als men weet dat de Nederlandse Spoorwegen in 1963 nog slechts winst konden behalen dank zij hun dochterondernemingen in het streekvervoer.
In de economische ontwikkeling van het streekvervoer is 1963 een hoogtepunt, én – onmiskenbaar – een keerpunt. Tot en met 1963 steeg het aantal reizigers en werd er geheel op commerciële basis winst gemaakt, zij het bescheiden. Na dat jaar neemt het aantal reizigers af en ontstaan er verliezen. Al spoedig wordt de verliessituatie zodanig dat de vervoertak zonder overheidssteun en later -aanbestedingen niet langer zelfstandig kan voortbestaan.
Dit deel omvat een virtuele reis langs alle in 1963 bestaande ondernemingen in het streekvervoer en ook die in het stadsvervoer met één of meer ‘buitenlijnen’. En passant wordt daarbij tevens enige aandacht besteed aan de dertien ondernemingen die her en der louter lokaal (stads)vervoer verzorgen. Aldus passeren tijdens deze reis in totaal 120 ondernemingen de revue, reizend van de Groningse Marne met de ‘Marnedienst’ naar de Meuse, de Maas net over de grens in Waals-België, met Meussen. Ook een bezoek aan het Nationale Bus Museum (http://www.nationaalbusmuseum.nl) in Hoogezand, zal na het lezen maar vooral het zien van dit boek, de moeite waard zijn.

Met de bus mee


Afmeting: 21 x 29,7 cm
Omvang: 256 pagina’s
Auteur: Hans Verhoeff
ISBN: 9789060133378
Prijs: € 39,90


Spoor 24 en Met de bus mee, zijn te koop of te bestellen bij de boekenwinkels in Nederland en België of rechtstreeks bij de uitgever Alk.

 

 

 

Vierkanten Wielen

In het boek Vierkante wielen beschrijft Arie van As, de voormalige directeur van NedTrain, de overgang van het bedrijf naar wat hij noemt een ‘rechtsdraaiende organisatie’. Niet het management staat centraal, maar de werkvloer.
Met de eerste herfstblaadjes op het spoor lijkt het alweer mis te gaan: vierkante wielen. Dit schijnbaar technische mankement werd de titel van het boek over de ervaringen van Arie van As bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van de NS. Want toen hij daar in 2006 eindverantwoordelijk werd, bleken de vierkante wielen geen technisch mankement, maar het gevolg van gebrek aan visie en leiderschap bij het management. Arie gooide het roer letterlijk om: van een links- naar een rechtsdraaiende organisatie.
Vierkante wielen vertelt aan de hand van waar gebeurde situaties en voorbeelden hoe het topmanagement veranderde van sturend naar in dienst van de medewerkers. De onderneming veranderde van een strak van bovenaf aangestuurd bedrijf naar een bedrijf met gemotiveerde werknemers die op een breed front inspraak hadden.
Op zijn eerste dag als directeur van NedTrain liet Arie van As alle pc’s en laptops van het management verwijderen en stuurde ze de werkvloer op. De managers reageerden verbijsterd en voelden zich radeloos, maar kozen na enige tijd eieren voor hun geld en gingen de werkvloer op. Dit tekent de onorthodoxe wijze waarop Van As veranderingen in bedrijven bewerkstelligt. Over zijn ervaringen bij NedTrain en zijn visie op organisaties schreef hij het boek Vierkante wielen.
Wat betreft kwaliteit en veiligheid behoort NedTrain momenteel zelfs tot de top van de Europese Spoorwegbranche. In het boek beschrijft Van As niet alleen het succes, maar ook dingen die mis gingen. De titel is een verwijzing naar de verklaring voor de vele vertragingen die reizigers bij NS ondervonden in de herfst van 2011.
Dit boek zal u zeker moeten bestellen bij uw boekhandelaar of rechtstreeks bij de uitgever

Vierkanten Wielen

ISBN 9789013106732
Aantal pagina’s 246
Prijs € 33,50

%d bloggers op de volgende wijze: