Bij de NS gaat het voor de wind

groen1Utrecht – 15 mei 2014 – Wanneer uw kleinkinderen over 50 jaar naar het spoorweg museum in Utrecht gaan, zullen zij de eerste “groene trein” zien. Deze trein is dan uit 2018. Het jaar waarin de elektrische treinen voor 100% op groen stroom rijden. Eneco wordt partner van de spoorbedrijven voor het leveren van de nieuwe groene stroom. Totale stroomcontract 1,4 TWh per jaar waarvan 0,2 voor andere spoorvervoerders en 1,2 voor NS
Alle elektrische treinen in Nederland gaan de komende jaren rijden op nieuwe groene stroom. NS heeft hiertoe vandaag namens de vervoerders op het spoor verenigd in VIVENS het contract gegund aan Eneco. Vanaf 2018 rijdt de trein voor 100% op groene stroom en is er voor reizigers de mogelijkheid om echt groen te reizen.
“Het contract is een mooi voorbeeld hoe wij als spoorsector samen zijn opgetrokken in het belang van de reiziger en duurzame mobiliteit. Acht van de tien reizigers vindt het ook belangrijk dat wij dit doen zo blijkt uit onderzoek. 1,2 mln treinreizigers reizen per 2018 volledig groen met 0 gram CO2 uitstoot. De railvervoerders zijn daarbij erg blij met Eneco als partner vanwege hun ervaring en reputatie als het gaat om groene stroom”, aldus Timo Huges, president-directeur van NS.
Jeroen de Haas, voorzitter Raad van Bestuur Eneco Groep: “Eneco investeert volop in de duurzame opwek van energie, onder andere door fors in te zetten op windenergie. Deze samenwerking is een voorbeeld hoe serieuze vergroening van hele bedrijfstakken tot de mogelijkheden behoort. Vanaf 2018 is alle stroom voor de spoorbedrijven groen. De helft is Eneco HollandseWind, groene stroom uit Hollandse windparken.” Dus het gaat de Nederlandse Spoorwegen voor de wind. De reiziger staat al 1,2,3 op hun lijst en nu op de vierde plaats het milieu.
Door zuiniger te rijden en steeds zuiniger treinen in te zetten besparen spoorwegvervoerders jaarlijks energie. Sinds 2005 is het stroomgebruik per reizigerskilometer bij NS al 30% minder. Hierdoor is het haalbaar gebleken om het volledige stroomgebruik te vergroenen en een groene treinreis zonder meerprijs aan de reiziger te kunnen aanbieden.
groen2De groene stroom die de vervoerders gaan gebruiken is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik worden genomen in Nederland, Noorwegen, Zweden en België. De helft van de stroom komt uit Nederland en de andere helft uit het buitenland. Eneco zorgt dat er altijd voldoende groene stroom voor de spoorbedrijven op het net beschikbaar is, ook als het niet waait. Zij garanderen dat de door de treinen per jaar gebruikte hoeveelheid stroom overeenkomt met de jaarproductie van alle nieuwe windparken.
Over VIVENS
VIVENS staat voor Verenigd Inkoop en Verbruik van Energie op het Nederlandse Spoorwegnet. Onder deze vlag nemen naast NS de volgende spoorvervoerders deel aan het nieuwe stroomcontract: personenvervoerders Arriva Personenvervoer Nederland, Connexxion Openbaar Vervoer, Euro Express TreinCharter, Veolia Transport Rail. Goederen-vervoerders Captrain Benelux, DB Schenker Rail, ERS Railways, HSL Logistik, Kombi Rail Europe, Locon Benelux, LTE Nederland, NMBS Logistics, Rotterdam Rail Feeding, Rurtalbahn Benelux, TX Logistik AG en ook Eurailscout Inspection & Analysis en ProRail. NS heeft als grootste afnemer de aanbesteding van het contract namens VIVENS uitgevoerd.
Over NS
NS brengt per dag meer dan 2,3 miljoen reizigers in Europa op een duurzame manier van deur tot deur met trein, bus, tram, OV-fiets of alternatieven als de Zonetaxi en Greenwheels. Met ruim 30.000 werknemers is NS (met dochterbedrijf Abellio) actief in onder meer Nederland, Engeland en Duitsland. De Thalys, ICE en de internationale Intercity’s van NS Hispeed zijn een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op langere afstanden over de grens. In Nederland brengt NS per dag ca. 1,2 miljoen reizigers met de trein naar hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De treinen van NS zijn daarbij klimaatvriendelijk. NS Stations is het stationsbedrijf van Nederland. Samen met onze partners zorgen we voor aangename en levendige stationsomgevingen waar het goed parkeren, werken, wonen of verblijven is. NS-dochter NedTrain zorgt voor de treinen: van schoonmaak en technisch onderhoud tot volledige modernisering. Een animatiefilmpje zie je hieronder:

%d bloggers op de volgende wijze: