Bevrijdingslocomotief keert na meer dan 70 jaar terug in Nederland

Advertentie

Amerikaanse diesellocomotief voor de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Bevrijdingslocomotief keert na meer dan 70 jaar terug in Nederland. De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) uit Apeldoorn is er in geslaagd om een bijzondere Amerikaanse diesellocomotief te verwerven en naar Nederland te laten verschepen. Het gaat om een locomotieftype, dat met het Amerikaanse leger in de Tweede Wereldoorlog naar Europa is gekomen en vervolgens een en een aantal jaren in Nederland dienst deed in de tijd van de wederopbouw. Helaas is er destijds in Nederlands geen bewaard gebleven toen ze overbodig werden.

Een unieke collectie wordt compleet
Naast vele stoomlocomotieven en rijtuigen, heeft de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij ook een grote collectie Nederlandse diesellocomotieven. Nagenoeg alle grotere series die in jaren 50 reden bij de Nederlandse Spoorwegen zijn in de VSM-collectie vertegenwoordigd. Er was alleen nog één gat wat opgevuld kon worden, een locomotief uit de serie 2000.
De locomotieven van de serie 2000 zijn door de firma Whitcomb voor het Amerikaanse leger (USATC) gebouwd en in 1944/45 met de bevrijding van Europa meegekomen uit de VS.
De meesten zijn na de oorlog weer teruggegaan, maar een 20-tal was aan de NS verkocht waarna deze in 1946 in dienst kwamen. De Whitcombs waren hiermee de eerste grote diesellocomotieven van de NS. Een bekende inzet van de locs was de voor de olietreinen vanuit Schoonebeek, onder andere met Amerikaanse ketelwagens waar de VSM er ook enkele van bezit. Uiteindelijk zijn alle NS Whitcombs reeds rond 1960 gesloopt.

Lang gekoesterde wens
Al lang leefde bij de VSM de wens om een 2000 in de collectie op te nemen. De originele NS locomotieven zijn gesloopt, maar er waren nog enkele soortgelijke exemplaren in de Verenigde staten beschikbaar. Rond in 2008 zijn er contacten gelegd met de eigenaar van een Whitcomb locomotief die in Buffalo bij een gesloten staalfabriek stond. Na een lang traject is besloten tot koop over te gaan en is begonnen met de voorbereiden van het transport en het werven van fondsen.
Op transport naar Nederland!

Uiteindelijk kwam in januari 2018 alles bij elkaar. Het hele transport kon gedaan worden voor het bedrag wat bijeengebracht was. Opdracht voor het transport kon gegeven worden.
Op 2 april is het transport van de locomotief in Buffalo begonnen. Op een spoorwagon is de locomotief naar de haven van Newark gereden en is daar ingeladen om per schip naar Zeebrugge te gaan. Na de aankomst aldaar, wordt de locomotief per vrachtauto naar haar nieuwe thuis, de museumspoorlijn van de VSM, worden gebracht.
De machine is niet rijvaardig. In ieder geval is een uitgebreide restauratie nodig. De bedoeling is om de machine uiteindelijk te restaureren in de NS uitvoering .
De aanschaf en het transport van de locomotief zijn mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Stichting Zabawas, de Stichting Holland Spoor en een groep VSM medewerkers en sympathisanten. Daarnaast is dank verschuldigd aan de Nederlandse ambassade voor assistentie met exportdocumenten, het Spoorwegmuseum en de SGB voor het delen van hun ervaringen in de VS. Bron: aangeleverd door de VSM.

2 Comments

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.