Bestemming Front

Advertentie

bestemmin g front
Gedeeltelijk in te zien op de website van Lannoo

Vier en vijf mei zijn en blijven hele belangrijke herinneringsdagen voor Nederland voor onze vrijheid en het feit dat er geen oorlog meer mag komen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd hoog ingezet op de spoorwegen. Voor het eerst speelde de trein een hoofdrol in een grootschalig gewapend conflict, zowel voor de geallieerden als voor de Duitsers. Een eeuw na het begin van de Grote Oorlog is het moment gekomen om even stil te staan bij enkele van de somberste jaren uit onze geschiedenis en de rol die de trein daarin heeft gespeeld. De logistieke inspanning om mensen en middelen te verplaatsen – nodig voor het voeren van die oorlog – is een vergeten aspect.

Het boek “Bestemming front” zet voor het eerst een stukje onbeschreven verleden van de Belgische spoorwegen uitgebreid voor het voetlicht, van de ontwikkeling in de 19de eeuw tot de Grote Oorlog en de wederopbouw in de jaren 1920. Hoe verloopt de samenwerking tussen de spoorwegen en het leger? En wat als ook andere legers onze spoorwegen gaan gebruiken?

Dit werk wordt rijkelijk geïllustreerd met zo’n 100 historische foto’s en oude postkaarten. Maar ook actuele foto’s tonen de landmerken die door de spoorwegen en de oorlog zijn achtergelaten.

Enkele cijfers

Bij de aanvang van de Eerste Wereldoorlog telden de Belgische Spoorwegen 80.000 werknemers. Daarmee vormden ze de grootste onderneming van België. Onder de spoormannen vielen 2.100 slachtoffers te betreuren. De schade die de oorlog aanrichtte, was enorm: van de 4.300 km spoorlijnen werd 1.500 km vernietigd of onbruikbaar, bijna 400 bruggen lagen in puin en de grootste rangeerstations waren buiten dienst. Van de 1.450 stations en stopplaatsen waren er 593 ontoegankelijk. Er bleven slechts 1.700 van de 4.370 locomotieven over, het aantal rijtuigen was van 8.129 teruggevallen tot 1.068 en het aantal goederenwagens van 94.700 tot 33.300.

Over de auteurs

Paul Van Heesvelde is gespecialiseerd in spoorwegen en oorlogsvoering. Michelangelo van Meerten doctoreerde over de investeringen in de Belgische economie in de 20ste eeuw. Samen met Bart van der Herten publiceerde hij het boek Sporen in België. 175 jaar spoorwegen, 75 jaar NMBS en Buiten-sporig Brussel. Paul Pastiels is een spoorwegman in hart en nieren. Hij is een fervent verzamelaar van alles wat met spoorwegen te maken heeft en is lid van de Werkgroep Spoorweggeschiedenis. Bart Van der Herten maakte een doctoraat over transport en communicatie in België tijdens de 19de eeuw. Hij publiceerde onder meer het boek Sporen in België. 175 jaar spoorwegen, 75 jaar NMBS (2001).

BESTEMMING FRONT  HET BOEK

Uitgeverij Lannoo

Auteurs: Paul Van Heesvelde, Michelangelo van Meerten, Paul Pastiels & Bart Van der Herten

ISBN 9789401412698

Gebonden met harde Cover, 144 pagina’s

Prijs: € 24,99

Eerste boek over de verrassende rol van de Belgische Spoorwegen tijdens WOI. Het boek “Bestemming Front” is in de Belgische boekhandel te koop.  In Nederland is het boek alleen online en via de website en webshop van Lannoo bestellen.