Beijing-Tianjin, 120 kilometer in een half uur

Advertentie

Een fantastisch gezicht de Parade van hogesnelheidstreinen in Tianjin – Foto: Hans van Lith

De trein zit in de lift. Alle treinritten mogen geen vertragingen hebben. De reistijden moeten korter worden. Nieuwe trajecten worden besproken zowel door het Rijk, Provincie als Steden. HSL moet zonder storingen verlopen. Treinfabrikanten krijgen de ene na de andere nieuwe opdracht binnen. Hyperloop krijgt in Nederland, vermoedelijk in Delft in een nog ongebruikte treintunnel, zijn eerste proefbaan. Kortom er wordt heel veel aandacht besteed aan de trein. De passagiers moet het vliegtuig uit en de trein in. China waar alles om HSL draait, groeit het spoorwegnet per uur. Hans van Lith ging het met eigen ogen eens bekijken en zal in een volgend artikel de ontwikkeling van het hogesnelheidsnet in China beschrijven. Hier is zijn eerst belevenis in het treinenland.

De lokketen

De Chinese spoorwegen willen in 2025 38.100 kilometer hogesnelheidslijn in gebruik hebben. Het net – dat op dit moment al ruim 22.000 kilometer telt – is verdeeld in lijnen waarover met 250 km/h en met 350 km/h per uur wordt gereden. ‘Treinennieuws’ maakte ter kennismaking een rit van de hoofdstad Beijing naar Tianjin.

Duizenden reizigers wachten in Beijingnan op hun trein

De plaatsbewijzen – inclusief reservering – worden op naam online besteld. De reiziger krijgt een codenummer en met dat nummer èn een identiteitskaart in de hand kunnen de ´kaartjes´ later aan het loket worden afgehaald.
Je komt het HSL-station Beijingnan (Beijing Zuid) niet zomaar binnen. Bij de ingang vindt eerst een check van de bagage en een persoonlijk controle plaats. Net als op een vliegveld gaat dit via een transportband voor de koffers en een ‘poortje’ voor de reiziger, die daarna nog eens met een detectieapparaat wordt nagekeken. Dit is een ritueel dat in China overal plaatsvindt en bij wijze van spreken bij het dagelijkse leven behoort. Eenmaal binnen worden de plaatsbewijzen opgehaald bij een van de talrijke loketten. Het station is heel groot. Overal zijn winkeltjes en hokjes waar je iets kunt eten. China heeft zo’n 1,4 miljard inwoners en het enorme aantal treinreizigers valt direct op. Zeker in de hal waar duizenden mensen wachten tot ze de diverse perrons op mogen. Vaak hele families, maar uiteraard ook talloze individuele passagiers. De toelating tot de treinen gebeurt opnieuw via controleposten, waar zij met nummer en vertrektijd staan aangekondigd: eerst identiteitskaart met de naam en je plaatsbewijs laten zien. Het valt overigens op hoe relaxt het allemaal gaat. Niemand lijkt zich druk of boos te maken.

Het interieur van de eerste klas met doorkijk naar de rest van de trein
De snelheid neemt toe!

Oplopende snelheid
Trein 2063 vertrekt om 12.32 richting Tianjin. Langs het perron staat een elektrisch treinstel van acht tot negen rijtuigen klaar. De neus is, zoals gewoonlijk bij HSL-treinen, aerodynamisch vormgegeven om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden. Er zijn drie klassen: Businessclass, eerste klas en tweede klas. ‘Treinennieuws’ reist deze keer eerste klas. Foto’s maken levert geen enkel probleem op, niemand legt je een strobreed in de weg. Rijtuig- en stoelnummer op het plaatsbewijs vergemakkelijken het zoeken naar de zitplaats.
Het materieel heeft voldoende beenruimte. Uitklapbare voetenbankjes vergroten het comfort. Wie de Chinese taal kent, kan ook de tijdschriften lezen, die op elke zitplaats beschikbaar zijn. Aan het plafond hangen televisieschermen, waarop onder andere documentaires over het land worden getoond. Via de boordomroep wordt iedereen in twee talen welkom geheten. Boven toegangen tot de volgende rijtuigen wordt in het chinees en het Engels de rijsnelheid geprojecteerd. Het is beslist spannend die na het vertrek snel te zien oplopen naar zo’n 348 kilometer per uur!
De gang van het materieel is opvallend rustig, wat uiteraard niet alleen te maken heeft met de rijtuigconstructie, maar ook met de ligging van het spoor en de zéér langgelaste rails (tot 500 meter). Mede in verband met de bodemgesteldheid ligt de baan voor een deel op een kilometerslang viaduct.
Het merendeel van de HSL-trajecten neemt veel meer tijd in beslag, dan de reis naar Tianjin. Voor die situaties zijn restauraties aan boord en komt personeel door de trein, dat behalve versnaperingen ook modeltreinen verkoopt!

Terug in Beijingnan verlaten de vele reizigers de trein

Tianjin
Tianjin wordt in een half uur bereikt. Het kost even wat moeite om te beseffen dat deze stad toch op 120 kilometer van Beijing verwijderd is (de afstand Amsterdam – Eindhoven!). Ook hier weer een groot station, waar de hogesnelheidstreinen dominant aanwezig zijn.
Via poortjes, soortgenoten van de Nederlandse Spoorwegen, verlaat men het aankomstgedeelte van het station. De kaartjes worden niet ingenomen – zoals bijvoorbeeld in de metro van Beijing het geval is – en verdwijnen dan ook onmiddellijk bij de andere reisdocumentatie. In de hal opnieuw veel loketten met aanwijstableaus voor bestemmingen en vertrektijden, talrijke winkeltjes en (westerse) koffieshops. Informatiebalken aan de plafonds geven aan waar de vertreksporen zich bevinden en waar de uitgangen naar de stad. Alles in zowel het Chinees als het Engels, wat de situatie voor de buitenlanders duidelijk overzichtelijker maakt. Niettemin is alles zo groot en uitgebreid dat deze treingebruiker toch nog wel even zal moeten zoeken. Binnenkort meer over de ontwikkelingen van het hogesnelheidsnet in China.

Op het eindstation worden de treinen direct weer smetteloos schoongemaakt

Tekst en copyright foto’s: Hans van Lith

1 Comment

  1. Schitterend
    Een super interessant en wetenswaardig artikel die niet zou misstaan in een programma als Railaway. Er mogen meer van dit soort publicaties volgen. Als China zo’n modern HSL net heeft, dan moet dit voor diverse reisorganisaties een mogelijkheid zijn om China te bezoeken per HSL trein i.p.v. het vliegtuig. Voordeel: het is snel en comfortabel en men ziet nog eens wat van het land waar men doorheen rijdt. Vanuit een vliegtuig zijn dit slechts wolken. Wie gaat er eens zo’n China reis organiseren met de HSL treinen als hoofdmoot ?…

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.