BankGiro Loterij steunt het spoor-tram en vliegtuig

Advertentie

BankGiro Loterij steunt het Spoorwegmuseum-Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik en Aviodrome
De BankGiro Loterij steunt organisaties die werken aan verrijking en behoud van cultureel erfgoed. Zij is daarmee dé cultuurloterij van Nederland. Deelnemers aan de BankGiro Loterij brachten in 2007 ruim 106 miljoen euro bijeen. De helft van deze inleg (ruim 53 miljoen euro) is vrij beschikbaar voor financiële steun aan culturele instellingen. Dat is twee miljoen euro meer dan in 2006.
Onder de begunstigden bevinden zich enkele instellingen die zich inzetten voor mobiel erfgoed. Het Spoorwegmuseum, Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik en Aviodrome ontvangen ieder een jaarlijkse bijdrage van 200.000 euro voor hun werk. De BankGiro Loterij geeft hiermee aan het mobiel erfgoed een belangrijke plaats toe te dichten binnen het nationaal cultureel erfgoed.
Directeur, Paul van Vlijmen, van Het Spoorwegmuseum;”” Wij zijn zeer verheugd dat we toetreden tot het selecte gezelschap van begunstigden. Dit bevestigt nogmaals het belang van het in stand houden van het industrieel erfgoed voor toekomstige generaties””. Het museum zal de bijdrage van de BankGiro Loterij gebruiken voor het onderhoud en instandhouden van de collectie rijtuigen en locomotieven, het reviseren van het pronkstuk van het museum de NS 3737 en voor het rijden met historisch materieel.

Onder de naam ‘‘Heimwee Express’’ is Het Spoorwegmuseum begin 2007 gestart met het organiseren van ritten met historische treinen. Met deze nieuwe attractie komt het museum tegemoet aan de wens van het publiek om een tocht in een nostalgische trein te maken. De ritten worden gereden met drie museumtreinen die allen in de jaren ’’50 hebben gereden: de elektrische ‘‘Blokkendoos’’ uit 1927, de elektrische trein ‘‘de Muizenkop’’uit 1952 en de dieseltrein ‘‘de Blauwe Engel’’ uit 1954. Op termijn wil het museum ook ander materieel gaan gebruiken voor de Heimwee Express.

Naast het mogelijk maken van de Heimwee Express zal de bijdrage gebruikt worden voor het onderhoud aan stoomlocomotief De Arend uit 1938. Dit jaar zal De Arend op speciaal breedspoor in rijvaardige staat gepresenteerd worden. Hiervoor krijgt de eerste stoomlocomotief van Nederland een grondige ketelrevisie.