Atlas van de verdwenen spoorlijnen

Advertentie

Als je de internationale rail- en treinmagazines leest, zijn alle landen van de wereld bezig met rails aan te leggen en/of nieuwe treinen aan het bestellen. Ook het goederenvervoer wordt hier en daar flink uitgebreid. Oude lijnen worden opgedoekt en nieuwe hogesnelheidslijnen zien het levenslicht. Zelfs hele nieuwe methoden worden onderzocht en getest, zoals de Hyperloop One, een Amerikaanse startup die zich richt op het ontwikkelen van een supersnel Hyperloop-systeem,. Zij onderzoekt de mogelijkheden voor een Hyperloop tussen de Zweedse hoofdstad Stockholm en de Finse hoofdstad Helsinki. Daarvoor heeft Hyperloop One 80 miljoen dollar aan investeringen opgehaald en werkt het samen met het Finse bedrijf FS Links. De verbinding tussen Stockholm en Helsinki, twee steden die worden gescheiden door een flink stuk van de Oostzee, moet de reistijd van 16 uur per veerboot verkorten naar een half uur. In Nederland gaat het niet anders. Alleen de herinnering aan de oude goede tijd blijft bestaan.

Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland

De Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland laat zien dat een spoorlijn nooit helemaal verdwenen is. Door de uitgebreide infrastructuur blijven er altijd restanten over. Twee kenners hebben tientallen opgeheven spoorlijnen in Nederland systematisch onderzocht en de restanten in beeld gebracht. Daarnaast hebben zij archiefmateriaal en beelden uit het verleden opgespoord, waarmee de geschiedenis nog meer reliëf krijgt. Een beknopte geschiedenis van de opkomst en ondergang van deze spoorlijnen maakt het sfeervolle Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland compleet.

1000 km verdwenen

In de jaren 30 van de vorige eeuw zagen de Nederlandse Spoorwegen zich genoodzaakt honderden kilometers aan spoorlijnen voor reizigersvervoer te sluiten en op te breken of tot een goederenlijn te degraderen. Helemaal verdwenen is een spoorlijn echter nooit. V.M. Lansink en J.M. ten Broek deden jarenlang onderzoek naar de spoorse geschiedenis van ‘verdachte dijkjes’ in het landschap en verheffen zo de spoorwegarcheologie tot een kunst die voor iedereen interessant is. Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland is eenvoudigweg een onontkoombaar boek voor spoorliefhebbers en iedereen met interesse in industrieel erfgoed en het Nederlandse landschap.

Voor wie goed oplet, zijn de sporen van verdwenen spoorwegen nog op te merken: stationsgebouwen zijn woningen geworden, zware bruggetjes en overwegwachtershuisjes verraden hun oorspronkelijke functies. Door de speurtochten die de auteurs langs de ‘railicten’ uitvoerden zijn verrassende ontdekkingen naar boven gekomen – zij hebben tientallen opgeheven spoorlijnen in Nederland systematisch onderzocht en de restanten ervan in beeld gebracht. Daarnaast is dit boek rijk aan historische foto’s, geleverd door onder andere het Spoorwegmuseum en de bekende spoorwegfotografen Kees van de Meene en Roef Anker-Smit. Bestel ht vast bij uw Boekhanden of bij Bol.com en natuurlijk bij de uitgever zelf.

Auteurs: J.M. ten Broek, V.M. Lansink
Illustraties: Circa 400 afbeeldingen in kleur en zwart-wit
Omvang: 208 pagina’s
Formaat: 24,5 x 30,5 cm
Nederlands
Hardcover
ISBN: 9789462581388

€ 29,95 (Introductieprijs) Vanaf sept. 2016 € 34,95