Arriva van Roodeschool naar Eemshaven

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft gisteren tijdens een werkbezoek aan Groningen bekend gemaakt dat ze in totaal 7,55 miljoen euro uittrekt voor de nieuwe treinverbinding. Daarmee is de financiering van het project, waarmee in totaal € 17,5 miljoen is gemoeid, rond.

Na de nieuwe spoorlijn Lelystad-Zwolle (Hanzelijn), opening 8 decmeber 2012, is het nu de beurt om in het hoge Noorden een knelpuntje op te lossen.

Vanaf 2016 kunnen reizigers tussen Roodeschool en Eemshaven gebruik maken van de trein. De huidige spoorlijn Groningen-Roodeschool wordt in opdracht van de provincie Groningen en met cofinanciering door het ministerie van Infrastructuur en Milieu met 7,4 kilometer verlengd tot de Eemshaven. Daar kunnen passagiers overstappen op de veerboot naar Borkum.

Minister Schultz: ‘Een goede verbinding over het spoor naar de Eemshaven is economisch en maatschappelijk van belang. Forenzen en toeristen hebben veel baat bij de verlengde spoorlijn. De nieuwe verbinding zal met de rechtstreekse aansluiting op de boot voor een flinke groei van het aantal reizigers zorgen.’ Passagiers voor het veer naar het eiland Borkum hoeven
straks geen gebruik meer te maken van de bus (zomer) of treintaxi (winter). Dit scheelt 5 minuten reistijd ten opzichte  van de bus. Tijdens de zomermaanden zal de trein van Arriva 4 keer per dag tussen Roodeschool en Eemshaven rijden, de speciale zomerbusdienst komt dan te vervallen. In de winter rijdt de trein straks 3 keer per dag. Tot 2020 verzorgt Arriva het treinvervoer, dat is dus nog acht jaar. Wij denken dat het na 2020 ook wel Arriva zal blijven. De verwachting is dat het aantal passagiers dat nu tussen Roodeschool, de Eemshaven en Borkum reist door de nieuwe treinverbinding zal toenemen van  18.000 naar 66.000 per jaar, een derde daarvan is woon-werkverkeer. De bouwwerkzaamheden beginnen naar verwachting in 2013. Foto: Provicie Groningen

%d bloggers op de volgende wijze: